آموزش حرفه ای سئو توسط حامد مهدی زاده

آموزش های رایگان سئو سایت در سال 2020 با جدیدترین روش های اصولی به صورت کلاه سفید در الگوریتمهای جدید

آموزش حرفه ای سئو توسط حامد مهدی زاده

آموزش های رایگان سئو سایت در سال 2020 با جدیدترین روش های اصولی به صورت کلاه سفید در الگوریتمهای جدید

برای متخصص شدن در سئو چه مراحلی باید طی کنید ؟

آیا می خواهید متخصص سئو شوید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟


روز به روز تقاضا برای متخصص سئو شدن افزایش می یابد و درآمد های حاصل از این کار نیز افزایش یافته است .این خود بهترین دلیل برای حرفه ای شدن در این صنعت است .

در این مقاله حامد مهدی زاده به شما آموزش می دهد که چطور در 8 مرحله به یک متخصص سئو تبدیل شوید !



منظور ما از "متخصص سئو" چیست؟


کلمه "متخصص" یک اصطلاح نسبی است . مهم نیست شما درباره سئو چقدر فراگرفته اید .همیشه یکنفر وجود دارد که بیشتر از شما در این زمینه  تجربه دارد .بنابراین هدف شما نباید فقط متخصص شدن در این رشته باشد بلکه باید دائما در حال یادگیری باشید تا همیشه نتیجه بگیرید .


  1. بیاموزید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند
  2. سه عامل مهم رتبه بندی را فراگیرید
  3. به چهار bucket اصلی سئو تسلط داشته باشید
  4. یک وب سایت راه اندازی کنید
  5. روی بخش کوچکی از سئو تمرکز کنید ) Niching down)
  6. سیستم  ها را ایجاد و واگذاری کنید
  7. هرگز دست از یادگیری نکشید
  8. صبور باشید




1. بیاموزید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند


نمایه Google شامل تریلیون صفحه وب است که اساسا از خزیدن وب ساخته شده است.هنگامی که یک موضوع را در Google تایپ می کنید ، تمام صفحات مرتبط را بیرون می کشد.از آنجا که غالبا میلیون ها نتیجه مرتبط وجود دارد ، الگوریتم Google آنها را  بر اساس صدها فاکتور رتبه بندی قرار می کند. هیچ کس نمی داند که همه این فاکتورها  چیست  ، اما ما برخی از آنها را می دانیم.


نکته : سئو تنها روی نتایج ارگانیک تاثیرگذار است .


2- سه عامل مهم رتبه بندی را فراگیرید


بسیاری از افراد درباره  رده بندی فاکتورهایی که چندان اهمیت ندارند ، دچار مشکل می شوند. بنابراین قبل اینکه بر روی سرعت صفحه یا  تگ های عنوان وسواس به خرج دهید ، مطمئن شوید که در این سه مورد دربالا قرار گرفته اید .


ارتباط

بدین معنا است که صفحه شما چقدر با نتایج جستجو مرتبط است اگر شخصی "چگونه روغن اسطوخودوس را تهیه کنیم" را در گوکل تایپ کند ، گوگل نمی تواند صفحات مربوط به اتومبیل ها را نمایش دهد زیرا این موضوع بی ربطی است. اما ارتباط فراتراز اینها است. صفحه شما همچنین باید با نوع محتوایی که افراد می خواهند ببینند مطابقت داشته باشد.به عنوان مثال ، فردی که در جستجوی "چگونگی تهیه روغن اسطوخودوس" است ، یک آموزش می خواهد. آنها به دنبال خرید روغن آماده اسطوخودوس نیستند. به همین دلیل تمام نتایج در صفحه اول پست وبلاگ هستند و نه در صفحات محصول.

 


بطور یقین واژه "چرا" در پشت یک کوئری ، بعنوان بهینه سازی برای مقاصد جستجو شناخته می شود .


اعتبار

اعتبار تا حد زیادی به بک لینک وصل می شود.گول لینک ها   به عنوان رأی اعتماد می بیند. هرچه بک لینک های باکیفیت تری داشته باشید ، احتمالاً رتبه بالاتری نیز خواهید داشت.بهترین لینک دهنده ها دارای دو ویژگی اصلی هستند: اعتبار و ارتباط.


●اعتبار مربوط به قدرت وب سایت پیوند دهنده و صفحه وب است.


● ارتباط به موضوع وب سایت پیوند دهنده و صفحه وب مربوط می شود. به عنوان مثال ، اگر پستی در مورد تهیه روغن اسطوخودوس دارای دو بک لینک است ، یکی از وبلاگ فناوری و دیگری از وب سایت بهداشت ، یکی از سایت های بهداشتی احتمالاً از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال ،  page level  نیز اهمیت دارد. اگر صفحه پیوند در وب سایت فناوری در مورد موضوعی مرتبط مانند بهترین پخش کننده های هوشمند باشد و یکی از وب سایت های بهداشت در مورد موضوعی نامربوط مانند بدن سازی باشد ، ممکن است لینک  وب سایت فناوری مرتبط تر باشد.


کارآیی


گوگل  بهترین نتیجه را در نتایج جستجو  نشان میدهد. این بدان معنی است که   مطابقت با جستجو کافی نیست. محتوای شما باید شایسته ترین محتوا برای نقطه بالا باشد .آنچه کیفیت و کاربردی بودن  آن بستگی به خود کوئری جستجو دارد. بنابراین بهترین دوره عملی این است که صفحات برتر رتبه بندی  فعلی را مرور کنید و ببینید چه ویژگی های خوبی دارند ،..به عنوان مثال ، این ماشین حساب در دسک تاپ کار می کند اما  برای بازدید کنندگان تلفن همراه کارآیی ندارد زیرا تقریبا در تلفن های همراه غیر قابل استفاده است:

 


3- به چهار bucket اصلی سئو تسلط داشته باشید


سئو را یک پازل با چند قطعه تصور کنید. دانستن اینکه چگونه آنها در کنار یکدیگر قرار می گیرند ، دانش ضروری برای هر حرفه ای در این  صنعت است. چهار قطعه عبارتند از:


1-تحقیقات کلید کلیدی 

2-سئو on-page

3-لینک بیلدینگ

4-سئو فنی


تحقیق کلمه کلیدی


تحقیقات کلمات کلیدی شامل پیدا کردن کلمات و عبارات مربوطه است که افراد در در موتورهای جستجو مانند گوگل تایپ می کنند .بطور کلی شما باید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که :


1-"پتانسیل ترافیک " داشته باشند .یعنی احتمالا برایتان ترافیک ارگانیک می آورند و رنکینگ تان را بالا می برند 

2-"ارزش تجاری " داشته باشند . یعنی برای شما مشتری جذب کنند .

3-خیلی رقابتی نباشند .


 

برای هر کلمه ، می توانید چندین متریک مهم را مشاهده کنید :


●حجم جستجو : میانگین افرادی که هر ماه آن کلکه کلیدی را جستجو می کنند 


●کلیک ها : تعداد کلیک ها بر روی نتایج جستجوی آن کلمه کلیدی در هر ماه 


بهترین کلمات کلیدی آنهایی هستند که پتانسیل بالای ترافیک (یعنی حجم جستجو و کلیک زیاد) ، ارزش تجاری بالا و مشکلات  رتبه بندی پایین دارند .


سئو on-page


سئو on-page به معنی بهینه سازی صفحات وب برای کمک به بهبود رتبه بندی و جذب ترافیک ارگانیک بیشتر از موتورهای جستجو است.

مثال ها شامل:


  • بهینه سازی برای جستجوی هدف؛
  • استفاده از اصلاح کننده های کلمات کلیدی در تگ های عنوان.
  • نوشتن عناوین و توضیحات جذاب برای متا.
  • استفاده از تگ های توصیفی alt برای تصاویر؛
  • لینک دهی داخلی به صفحاتی که می خواهید رنکینگ داشته باشند 



لینک سازی


لینک سازی فرآیند دستیابی به بک لینک های جدید از وب سایت های شخص ثالث است. آنها به بهبود رتبه بندی و افزایش ترافیک ارگانیک کمک می کنند ، اما می توانند ترافیک مرجع در مسیرتان قرار دهند .


سئو فنی 


سئو فنی شامل بهینه سازی سایت شما است تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را به طور مؤثر خزش و فهرست بندی کنند تا بازدید کنندگان از یک تجربه کاربری مثبت برخوردار باشند.


مثال ها شامل :


  • بهبود سرعت صفحه؛
  • حذف پیوندهای شکسته (داخلی و خارجی)
  • استفاده از تگ های متعارف برای جلوگیری از تکرار محتوا
  • اضافه کردن تگ های hreflang به محتوای چند زبانه.
  • بهینه سازی robots.txt برای راندمان خزیدن؛
  • محتوای نازک Noindexing


4-یک وب سایت را راه اندازی کنید 


مهم نیست که چند کتاب راجع به فوتبال بخوانید ، هیچوقت بدون تمرین و رفتن به باشگاه نمی توانید  برنده مسابقات شوید.همین موضوع درباره سئو نیز صادق است .


قبل از راه اندازی سایت ، بهتر است این نکات را بدانید :


  • موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.
  • خرید دامنه و هاستینگ؛
  • یک وب سایت اساسی راه اندازی کنید.
  • تولید محتوا را شروع کنید 


با راه اندازی سایت می توانید دانش سئو خود را در رابطه با تولید محتوا ، لینک سازی بکار ببرید و مطمئن شوید که سایت تان از لحاظ فنی سالم است .


انجام دادن سئو و بهینه سازی سایت ، بهترین راه یادگیری و تخصص در این زمینه است .البته تولید محتوا زمان بر است . اگر بودجه کافی دارید ، انجام این کار را به دیگران محول کنید .فقط حتما دستورالعمل های لازم را به نویسنده محتوای خود بدهید تا چیزی که برای رنکینگ نیاز دارد را بهینه سازی کند .


احساس رضایت برای جذب مشتری


تصور کنید صاحب یک کسب و کار هستید و بدنبال یک متخصص سئو می باشید . آیا کسی را استخدام می کنید که یک سایت رنکینگ شده نداشته است ؟

قطعا خیر .به همین دلیل ، درحالی که ممکن است وسوسه شوید چند پروژه فریلنسری را در ابتدا قبول کنید ،اما ناعادلانه است که بخواهید وضعیت معیشت افراد را فقط بخاطر اینکه می خواهید در سئو تمرین کنید و خبره شوید به خطر بیندازید .


اگر می خواهید در مسیر یادگیری سریع تر قدم بردارید ، بهتر است در یک شرکت خدمات سئو استخدام شوید .



5-روی بخش کوچکی از سئو تمرکز کنید (Niching down )

 

در ابتدای مسیر سئو ، شما باید همه چیز را فرابگیرید تا پایه و اساس محکمی در این زمینه داشته باشید .برای این منظور دو راه وجود دارد :


1-در یک مهارت خاص سئو حرفه ای شوید: از آنجا که سئو بسیار گسترده است ، شما وقت نخواهید کرد  که هم در لینک بیلدینگ و هم در سئو فنی  ماهر شوید. بین این دو همپوشانی کمی وجود دارد .

در عوض ،  باید به آنچه که به عنوان یک متخصص سئو Tشکل شناخته می شود ، تبدیل شوید.یک متخصص سئو Tشکل به این معنی است که مهارتهای گسترده ای را در همه موارد سئو دارید ، اما در یک حوزه خاص عالی هستید. 

 



2-در یک صنعت ، متخصص سئو شوید .

انجام سئو برای هر صنعتی ویژگی های خاص خودش را دارد. برای بنگاه مشاور املاک ، الویت تنظیم یک پروفایل Google My Business و قرار دادن در فهرست های معروف این صنعت است .برای یک فروشگاه آنلاین ، بهینه سازی صفحات محصول و دسته بندی انها ، از اهمیت بیشتری برخوردار است .

متخصص سئو شدن در یک صنعت خاص ، راهی عالی برای اصلاح مهارت ها  و تمرین بیشتر است . همچنین می تواند بسیار پرسود باشد .

بنابراین با وچود اینکه با انجام خدمات سئو برای انواع مختلف کسب و کارها ، سود زیادی بدست آورید اما متخصص سئو شدن در یک زمینه خاص کارشما را راحتتر می کند .فقط مطمئن شوید که به آن زمینه علاقه دارید و حوزه پرسودی است . به عنوان مثال ، اگر به املاک و مستغلات علاقه دارید ، می توانید برای شرکت های املاک و مستغلات خدمات سئو ارائه دهید.  پول دراین حوزه  آزادانه جریان می یابد ، و شرکت ها همیشه به دنبال پیشرفت هستند.


6- سیستم  ها را ایجاد و واگذاری کنید

هرچه بیشتر درباره SEO اطلاعات کسب کنید ، بیشتر متوجه خواهید شد که وقت کافی برای انجام تمام کارها توسط خودتان ندارید .حتی اگر وقت این کارها را نیز داشته باشید، انجام تمام اینکارها توسط خودتان کارآمد نخواهد بود .


یک متخصص سئو T شکل بودن  به این معنی است که افرادی وجود دارند که بهتر از شما وظایف سئو را انجام می دهند. واگذاری آن وظایف به افراد مناسب ، باعث صرفجویی در وقت شما می شود  تا آن را برای چیزهایی که واقعا از آن لذت می برید صرف کنید.


به عنوان مثال ، اگر تخصص شما در تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی و نوشتن محتوا است ،  می توانید شخصی را برای انجام وظایفی  مانند لینک سازی و سئو فنی به خدمت بگیرید.گذشته از صرفه جویی در وقت ، مشتریان شما خدمات بهتری دریافت می کنند  زیرا افراد متخصصی دارند که هر کدام بر روی  هر جنبه  خاصی از سئوی  کار می کنند.با این حال پرسنل بیشتر ، مشکلات خاص خودش را نیز دارد .


بهترین روش برای نگهداشتن تمام افراد در همان صفحه ، ایجاد سیستم است .این به معنی تهیه چک لیست های سئو است که می توانید از آنها برای هر پروژه ای استفاده کنید .

7- هرگز دست از آموزش سئو برنداریــــــــــد


سئو یک موضوع پویا است .در سال 2020 ، گوگل اعلام کرد که نزدیک به 3000 آپدیت الگوریتم داشته است .اگرچه بسیاری از این آپدیت ها جزئی بودند اما به شما این پیام را می دهد که "بهترین شیوه ها " در سئو چقدر سریع تغییر می کنند . بنابراین تلاش برای اینکه برای هر تغییر ریز و درشت گوگل در بالا قرار بگیرید ، یک تلاش بیهوده است . فقط روی اصول تمرکز کنید .


به عبارت دیگر ، به جای دنبال کردن تغییر ات الگوریتم ، کاری را انجام دهید که الگوریتم در تلاش است انجام دهد: بهترین و مناسب ترین مطالب را در اختیار کاربران قرار دهید. به این ترتیب ، لازم نیست نگران  بروزرسانی ها باشید.

البته این به معنی این نیست که از متخصصین سئوبرای توسعه فرصتها و ماندن در بالای استراتژی های جدید ارزشمند  پیروی نکنید.در اینجا روشهایی برای انجام اینکار وجود دارد : 


  • در جلسات سئو که در منطقه تان برگذار می شود شرکت کنید .
  • در کنفرانس های SEO شرکت کنید.
  • با متخصصین SEO در LinkedIn ارتباط برقرار کنید.
  • کارشناسان SEO را در توییتر دنبال کنید؛
  • به انجمن های Slack بپیوندید.
  • به گروه های Facebook بپیوندید.
  • وبلاگ های SEO را بخوانید؛
  • فیلم ببینید
  • به پادکست ها گوش دهید


مواردی را انتخاب کنید که برای شما جذاب تر است .از اصل Pareto پیروی کنید .80%وقت تان را به اقدامات عملی و 20% را به یادگیری اختصاص دهید .


8-صبور باشید 

10،000 ساعت تمرین برای یادگرفتن یک مهارت جدید لازم است . آیا می توان زمان  کمتری را به   آن اختصاص داد؟ احتمالاً .اما نکته این است: تبدیل شدن به یک کارشناس سئو یک  شبه امکان پذیر نیست.بنابراین ، اگر محتوای شما در دو هفته اول به اولین صفحه نمی رسد ، ناامید نشوید .

اما اگر محتوای خوبی ایجاد کنید ، صفحات خود را بهینه کنید ، بهترین روشهای تحقیق در مورد کلمات کلیدی را دنبال کنید و لینک هایی با کیفیت بالا بسازید ، در نهایت صفحات شما شروع به رتبه بندی می کنند.بنابراین صبور باشید و تسلیم نشوید.