اگر به دنبال مجموعه ای از نکات مفید سئو هستید که بتوانید خیلی راحت رتبه وب سایت خود را افزایش دهید ، وقت خودتون رو با جستجو در سایتهای دیگه هدر ندید .
من در سئو روز یک چک لیست جامع از نکات سئو را در اختیارتان قرار دادم.
در این چک لیست نکات سئو و بهترین شیوه ها را گرداوری کردم .
این نکات تمام جنبه های مختلف بهینه سازی را شامل می شوند (از فاکتورهای on-page گرفته تا تحقیق کلمات کلیدی ) .
بدانید سئو چیست؟
برای اینکه مفاهیم پیشرفته سئو را یاد بگیرید و نکات زیر را به طور کامل جذب کنید باید بدانید سئو چیست؟ پیشنهاد میکنم مقاله من رو در سئو روز آکادمی بخونید، چرا که بدون آشنایی کافی با مفهوم سئو نمی توانید یک متخصص سئو موفق شوید.
تحقیقات کلمات کلیدی باید نقطه شروع فعالیتهای SEO باشد.
زیرا اگر نمی دانید چه کاربرانی در سایت شما جستجو می کنند دراینصورت شما به جای تکیه بر داده ها فقط از روی شانس و احتمال دارید تصمیم گیری می کنید .
این روش درست مدیریت کردن کسب و کارتان نیست .
برای شروع ، نکات مربوط به تحقیق کلمات کلیدی را دنبال کنید .
بیشتر افراد در زمان هدف قرار دادن کلمات کلیدی یکی از سه اشتباه زیر را مرتکب می شوند
درنظر داشته باشید هر صفحه یا پست در وب سایت تان باید روی یک کلمه کلیدی اصلی یا موضوع هدفگذاری شده باشد .
با دانستن این نکته از اشتباه اول و دوم جلوگیری می شود .
علاوه بر این ، همان کلمه کلیدی را در چندین صفحه هدف قرار ندهید زیرا گوگل تنها رتبه یکی از صفحات را انتخاب می کند و شاید این همان صفحه ای نباشد که شما بخواهید با آن رنک بگیرید .
یک راهکار خوب برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب این است که آن صفحه را برای یکی از دوستانتان بفرستید و از او سوال کنید "موضوع این صفحه چیست؟" پاسخ آنها معمولا بهترین کلمه کلیدی (موضوع ) را به شما می دهد .
با این حال از کلمات کلیدی گوگل غافل نشوید زیرا به شما کمک می کند تشخیص دهید از دیدِ گوگل بهترین نتیجه برای آن کلمه کلیدی چیست.
اگر بیشتر نتایج با محتوایی که شما می خواهید از ان رنک بگیرید تفاوت چشمگیری دارند ،احتمالا این کلمه کلیدی عالی برای هدفگذاری نیست .
همین مورد برای کلمات کلیدی با ویژگی های زیاد SERP(تبلیغات Adwords، نتایج خرید ، featured snippets، و غیره) نیز صادق است .
این موارد رتبه "(نتایج ارگانیک )"را کاهش می دهد که CTR و ترافیک کمتری را بدنبال دارد .
گاهی اوقات ممکن است در نتایج جستجوی خود با کلمات کلیدی جذابی روبرو شوید که حجم جستجوی بالایی دارند و بخواهید از آنها استفاده کنید اما حجم بالای جستجو لزوما به معنی عالی بودن آن کلمه کلیدی برای هدفگذاری نیست .
به عبارت دیگر شما باید " قصد و نیتی " که در پشت جستجو ها است را در نظر بگیرید .
بعنوان مثال بنظر می رسد کلمه کلیدی "سئو و بهینه سازی سایت" برای رسیدن به جایگاه یک و رنک گرفتن خوب باشد .
من حداقل روزی 4 بار برای کلمه سئو و بهینه سازی سایت رو سرچ میکنم .
این کلمه کلیدی هر ماه 1100 جستجو داشته و نشان می دهد که این کلمه کلیدی بهتری برای هدفگذاری است .
اما به یاد داشته باشید که فقط مسئله ترافیک نیست (مگر اینکه بخواهید تبلیغات بفروشید)
هدف نهایی شما رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی است که به کسب و کارتان ارزش می دهد (افرادی که ترافیک بوجود می اورند به مشتری تبدیل می شوند) بنابراین شما باید کلمات کلیدی انتخاب کنید که با هدفتان مرتبط باشند .
برای پیدا کردن کلمات کلیدی که پتانسیل رتبه گرفتن دارند می توانید این پرسش ها را از خود بپرسید:
اگر جواب هر یک از این سوالات منفی است ، احتمال زیاد شما کلمات کلیدی پررقابت را هدف قرار داده اید !
آیا یک وب سایت جدید با اعتبار پایین دارید؟ اگر اینطور است رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی رقابتی کار بسیار دشواری خواهد بود .
بهتر است برای شروع کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که کم رقابت تر هستند .
این یکی از راه های سریع برای دیده شدن در نتایج جستجوی کاربران است .
خوشبختانه بوسیله افزونه نمره "دشواری کلمات " (KD) در Ahrefs Keywords Explorer به راحتی می توانید بفهمید یک کلمه کلیدی تا چه میزان برای رتبه گرفتن سخت است .
بعنوان مثال : بیشتر کلمات کلیدی مربوط به " بهینه سازی موتور جستجو" نمره دشواری " بالایی دارند .
اما یکی از آنها نمره دشواری پایین تری دارد و رتبه گرفتن از آن هم راحت تر است " کاربرد سئوچیست ؟"
دانستن اینکه چه کلمات کلیدی برای سایت رقیبتان رتبه می آورند و این کلمات چقدر ترافیک جستجو ایجاد کرده اند بسیار جالب است .
با Ahrefs Site Explorer در مدت چند ثانیه می توانید این اطلاعات را بدست بیاورید .
فقط کافی است دامنه رقیب را وارد کنید و به بخش گزارش"Organic keywords" بروید .
Site Explorer > Enter competitor’s domain > Organic search > Organic keywords
بدین ترتیب لیستی از تمام کلمات کلیدی که رقبایتان در حال حاضر برای آن رتبه می گیرند در اختیار خواهید داشت .
با زیرنظر گرفتن کلمات کلیدی جدید رقبایتان ، استراتژی تولید محتوایشان را دنبال کنید .
چرا باید این کار را انجام دهید ؟ زیرا اگر رقیب تان یک کلمه جدید را هدف قرار دهد ، احتمالا شما هم بخواهید برای آن کلمه هدفگذاری کنید .
برای این منظور می توانید در سایت Ahrefs یک هشدار تنظیم کنید .
در اینصورت یک ایمیل برایتان ارسال می شود که حاوی تمام کلمات کلیدی جدید است که رقیب تان برای آنها رتبه گرفته است .
Alerts > New keywords > Add alert > enter competitor’s domain > set report frequency > Add
یک راه آسان اما موثر !
با نگاه کردن به صفحه یک رتبه بندی ، "پتانسیل ترافیک واقعی " کلمات کلیدی که هدف قرار داده اید را بررسی کنید .
بیشتر وب سایت ها با قرار دادن عبارات بسیار بلند در کنار کلمه کلیدی اصلی شان رتبه می گیرند .
بطور مثال :این پست برای "کلمات کلیدی " (کلمه کلیدی اصلی ) رتبه گرفته است .
علاوه بر این برای " چطور کلمات کلیدی را جستجو کنیم " و " تحقیق کلمات کلیدی برای سئو " و بسیاری از عبارات دیگر نیز رتبه گرفته است .
بررسی میزان جستجوی برای کلمه کلیدی اصلی "پتانسیل ترافیک واقعی " را نشان نمی دهد .
بنابراین باید ببینید صفحه یک رتبه بندی چقدر ترافیک گرفته است .
بطور مثال : کلمه کلیدی "شارژ ایرانسل" 105هزار بار جستجو شده است .
شکاف های محتوایی ، کلمات کلیدی هستند که رقبایتان با آنها رتبه می گیرند اما شما نمی گیرید .
خوشبختانه پیدا کردن این شکاف ها راحت است .
می توانید از قسمت Content Gaps در سایت Ahrefs آنها را پیدا کنید .
Site Explorer > Enter domain > search > Organic search > Content gaps > Enter competitor domains > Show keywords
سوالاتی را پیدا کنید که به پاسخ نیاز دارند و سپس برای آنها محتواهایی تولید کنید که به این سوالات پاسخ بدهند .
سایت های پرسش و پاسخ (مانند سایت Quora) منبع خوبی برای ایده محتوا /کلمات کلیدی هستند .
به سوالاتی که چندین بار پرسیده شده اند نگاهی بیندازید این نشان می دهد که درحال حاضر در گوگل منبع خوبی برای پاسخ دادن به آنها وجود ندارد .
اگر یکی از رتبه های Quora برای یک کلمه کلیدی را در سه نتیجه برتر گوگل مشاهده کردید ، این کلمه کلیدی احتمالا خیلی رقابتی نیست و می تواند پتانسیل کلمه کلیدی اصلی شدن را داشته باشد.
اما چطور می توانید کلمات کلیدی مرتبطی که Quora برای آنها رتبه گرفته است را شناسایی کنید ؟
کافی است از گزارش "Quora" در سایت Ahrefs استفاده کنید .
Site Explorer > Enter Quora.com > Organic keywords > Filter by keywords related to your niche > Filter by positions 3 and under > Sort by volume
سایت Quora برای کلمه کلیدی "سرنخ های سئو " رتبه 3 را بدست آورده است (450 جستجو در هر ماه ) .
تمام چیزی که نیاز دارید این است که درSERPها محتوایی تولید کنید که درباره این پرسش باشد " آیا خریدن سرنخ های سئو ایده خوبی است ؟" و بتواند بالاتر از جایگاه Quora قرار بگیرد .
علاوه بر این می توانید در Ahrefs’ Keywords ، سوالات نیچ محور را پیدا کنید .
Keywords Explorer > Enter broad keyword > Phrase Match
سپس با کلمات کلیدی حاوی "چگونه" ، "چطور" ، "کجا" فیلتر کنید .
حالا که جستجوی کلمات کلیدی را انجام دادید نوبت تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی است .
تولید محتوا یکی از مهم ترین بخش های سئو است به طوری که بدون محتوا رنکینگ گرفتن بعید بنظر می رسد .
اما تولید محتوا چیزی بیشتر از قرار دادن کلمات کلیدی در یک صفحه است .
درحقیقت تولید محتوا یک هنر است .
در اینجا نکات عملی برای بهینه سازی تولید محتوا را در اختیارتان قرار داده ایم.مقاله چگونه تولید محتوا کنیم را هم بخوانید .
اگر می خواهید برای یک کلمه کلیدی رتبه بگیرید اما برای محتوای آن هیچ ایده ای ندارید بهتر است از Ahrefs Content استفاده کنید .
فقط کافی است موضوع یا کلمه کلیدی را وارد کنید ، دکمه جستجو را بزنید ،بدین ترتیب لیستی از محتواهای مشترک و لینک شده با آن کلمه کلیدی در اختیارتان قرار می گیرد .
Content Explorer > Enter topic or keyword > Explore
اما اگر از قبل هیچ کلمه کلیدی در ذهن ندارید از گزارش Best By Shares" در Ahrefs استفاده کنید تا محتواهای بیشتر لینک شده و به اشتراک گذاشته شده رقبایتان را مشاهده کنید و محتوای بهتر از آن را تولید کنید .
Site Explorer > Enter competitor’s domain > Explore > Pages > Best by shares
لیستی از تمام محتواها با بیشترین اشتراک گذاری و لینک دهی را مشاهده خواهید کرد .
حالا که متوجه شدید چه محتواهایی محبوبیت بیشتری دارند ،از آنها ایده بگیرید و تلاش کنید محتوای بهتری تولید کنید .
زمانیکه در تولید محتوا از کلمات کلیدی پرکاربرد استفاده می کنید ، تنها یک راه ساده برای متمایز شدن محتوای تان وجود دارد و ان هم استفاده از مطالعات موردی واقعی است .
اضافه کردن داده و مثال های واقعی نیز برای جلب اعتماد و نمایش محصول یا خدمات تان عالی است .
بسیارخب یک کاربر بر روی صفحه شما کلیک کرده است .
اما این تازه نصف راه است .حالا باید کاربر را بر روی آن صفحه نگه دارید .
به همین دلیل است که می گوییم مقدمه باید واقعا محشر باشد .
برای نوشتن یک مقاله عالی سه نکته را باید رعایت کنید.
1-خلاصه باشد.
2-دقیقا به خواننده بگوید با خواندن این پست چه چیزی بدست می آورد.
3-خواننده را درگیر خواندن محتوا کند .
اما چطور می توان خواننده را درگیر محتوا کرد؟
اساسا شما باید خواننده را به خواندن مقاله تشویق کنید و نگذارید روی دکمه بازگشت کلیک کند .
یک ترفند این است که از همان آغاز به نتیجه مقاله اشاره کنید اما فورا به آن نپردازید .
با این کار خواننده ترغیب می شود که محتوا را مطالعه کند .اما توجه داشته باشید اگر محتوای شما نتواند حقیقتا نیاز مخاطب را برآورده سازد ، هیچ یک از این ترفندها موثر واقع نمی شود .
خوشبختانه تشخیص اینکه صفحه شما با چه سوالاتی رتبه می گیرد بسیار آسان است .
گزارش کلمات کلیدی ارگانیک برای هر URL را در Ahrefs اجرا کنید .
بدین ترتیب فهرستی از تمام کلمات کلیدی که ترافیک را به صفحه سایت تان می آورند را در اختیار خواهید داشت .
Site Explorer > Enter domain > Explore > Organic search > Organic keywords
هیچ چیز بدتر از این نیست که بر روی نتایج جستجو کلیک کنید و با یک دیوار بزرگ و ترسناک از نوشته ها روبرو شوید .
از نوشتن چنین محتواهایی اجتناب کنید .
برای تولید محتوایی که خواندن و فهم آن راحت باشد به نکات زیر توجه کنید :
1-محتوای تان را به بخش های منطقی تقسیم بندی کنید (این قسمت برای سئو بسیار اهمیت دارد )
2-از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید .
3-از قصه گویی در محتوای تان استفاده کنید
4-از فهرست بندی ها و شماره گذاری استفاده کنید
5-از تصاویر برای فهم بهتر مطالب کمک بگیرید
6-از اسلاید ، ویدئو یا سایر رسانه های دیگر در محتوایتان استفاده کنید(در صورت لزوم !)
Hemmingway Editor یک ابزار ویرایشگر رایگان برای بهینه سازی و ساده کردن جملات نوشته تان است .
فقط کافی است پیش نویس تان را به ویرایشگر بچسبانید و با کمک نکات پیشنهادی ، محتوایتان را بهینه کنید .
این ابزار املای کلمات را نیز بررسی می کند . اما ابزار Grammarly برای این کار بهتر است .
این تفکر که " محتوای طولانی تر برای سئو بهتر است " همیشه کارآمد نیست .
اگر محتوایی باید کوتاه باشد ، آن را کوتاه و خلاصه نگه دارید .
علاوه بر این سعی کنید از جملات غیرضروری در نوشته خود اجتناب کنید .ابزار Hemmingway Editor برای این کار به شما کمک می کند .
( این کار هم برای خوانندگانتان خوب است و هم به سئو سایت تان کمک می کند )
لینک دهی به محتواهای مرتبط معتبر و با کیفیت باعث می شود با صاحبان وب سایت های حوزه کاری تان ارتباط برقرار کنید .
علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مثبت کمی بین تعداد پیوندهای خروجی و رتبه بندی گوگل وجود دارد .
اگر نمیدانید چطوری لینک سازی کنید در بخش خرید بک لینک در سئو روز به شما کمک میکنم .
توجه داشته باشید این ارتباط بسیار جزئی است یعنی زمانی لینک های خارجی را بررسی می کند که سایت فاقد سیگنال های رتبه بندی باشد .
در نتیجه ، اگر نیازی نیست تنها به دلیل رتبه گرفتن اقدام به لینک سازی خارجی نکنید .
بهترین روش این است که لینک های خارجی اضافی را در یک زبانه /پنجره دیگر باز کنید تا بازدیدکنندگان را در سایت تان نگه دارید .
محتوای عالی شرط کافی برای بهینه سازی سایت تان نیست .
این محتوا باید برای گوگل و کاربران نیز بهینه سازی شود .
بدون سئو on-page حتی بهترین محتواها نیز با شکست روبرو می شوند .
اگر سایت وردپرسی دارید پیشنهاد می کنیم افزونه رایگان Yoast’ را بر روی سایت تان نصب کنید .
اکنون بیایید به نکات مربوط به سئو on-page بپردازیم .
قطعا در برخی موارد صفحات بدون گنجاندن کلمات کلیدی در برچسب عنوان رتبه می گیرند (لینک ها تقریبا هر چیزی را ممکن می سازند) اما هنوز هم بین کلمات کلیدی در عنوان و رتبه بندی رابطه معنا داری وجود دارد .
بنابراین هر صفه از سایت تان باید یک تگ عنوان منحصر بفرد که حاوی کلمات کلیدی است داشته باشد .دقت کنید فقط یک عنوان !
بهتر است این کار را برای توضیحات متا و تگ های H1 نیز انجام دهید .
در حالت ایده آل ، هر صفحه باید یک توضیحات متا و H1 داشته باشد .
بطور مثال اگر در حال نوشتن پست وبلاگ هستید ، تگ H1 شما باید عنوان صفحه تان باشد .
از به کاربردن کلمات غیرضروری در این تگ خودداری کنید .
اگر می خواهید در نتایج جستجو رتبه 1 و کلیک های بیشتری را بدست بیاورید ، عنوان هایی را انتخاب کنید که مثل آهن ربا کاربران اینترنتی را به خود جذب کند .
شاید برای نوشتن عنوان فقط 55 کاراکتر در اختیار داشته باشید اما با کمی هوش و ذکاوت می توانید بهترین استفاده را از آنها بکنید .
عنوانی بنویسید که احساسات و توجه کاربران را برانگیزد و در عین حال قانع کننده باشد .چند عنوان بنویسید و از بین انها دو یا سه تا از بهترین ها را انتخاب و تست کنید .
اگر تمام صفحات در سایت نیچ تان فرمت یکسانی دارند ، می توانید با اندکی تغییرات ، عنوان ها را در SERP برجسته کنید و بدین ترتیب کلیک های بیشتری بدست آورید .
اگر یک سایت فروشگاهی دارید ، کلمات کلیدی " خرید " را به عنوان های صفحه فروشگاه تان اضافه کنید و فروش تان را افزایش دهید .
اگر یک سایت فروشگاهی دارید ، حتما می خواهید کاربران اینترنتی را زمانیکه در مرحله خرید هستند به سایت خود بکشانید .
بعنوان مثال ،فردی که بدنبال "لباس قرمز" در اینترنت است ممکن است موارد زیر را نیز جستجو کند :
تصاویر لباس قرمز
اطلاعاتی درباره لباس های قرمز (که احتمالا برایتان تازگی داشته باشد)
اما اگر در اینترنت عبارت" خرید لباس قرمز" را جستجو می کند ، به احتمال زیاد قصد خرید آن را دارد .
بنابراین تنها کافی است که کلمه "خرید " را به عنوان صفحه تان اضافه کنید تا بتوانید بسیاری از این خریداران اینترنتی را به سایت خود بکشانید .
تگ های عنوان در نتایج جستجوی دسکتاپ 512 پیکسل هستند و بعد از آن قطع می شوند .
توضیحات متا نیز به همین شکل هستند .آنها نیز بعد از 923 پیکسل قطع می شوند .
قطع شدن متا تگ ها و توضیحات متا می تواند تاثیر بدی بر روی نرخ کلیک شما داشته باشد .
بنابراین همیشه تگ عنوان خود را حدودا روی 512 پیکسل و توضیحات متا را حداکثر روی 923 پیکسل قرار دهید تا از وقفه افتادن انها در نتایج جستجو جلوگیری شود .
بهترین قانون این است که تگ عنوان کمتر از 55 کاراکتر و توضیحات متا کمتر از 155 کاراکتر باشد .
توضیحات متا در نتایج جستجو مانند تبلیغات شما عمل می کنند .
اطلاعات موجود در توضیحات متا اغلب دلیلی برای ایجاد رغبت در کاربران برای کلیک روی لینک سایت میباشند.
بنابراین اهمیت آنها مشخص است. سعی کنید برای هر صفحه از سایت تان توضیحات متا منحصربفرد و قانع کننده بنویسید .
اما توجه داشته باشید که فورا از آن استفاده نکنید .
سعی کنید برای بهینه سازی نرخ کلیک تان ، چندین فرمت مختلف از توضیحات متا را آزمایش کنید .
بطور مثال اگر یک سایت فروشگاهی دارید ، در توضیحات متا قیمت محصول را قرار دهید و آن را تست کنید .
به همین ترتیب تست و بهینه سازی توضیحات متا را ادامه دهید .
چرا کاربران از سایت شما بازدید می کنند ؟ بخاطر محتوایتان .
بنابراین محتوای خود را طوری تنظیم کنید که مخاطب بتواند بعد از کلیک کردن روی محتوایتان در مدت زمان کوتاه به آنچه که به دنبالش است برسد .
بعنوان مثال عنوان شما باید کاملا دیده شود و مخاطب مجبور نباشد برای دیدن عنوان محتوا صفحه را به پایین بکشد .
از هر چیزی که توجه کاربران را از محتوا دور میکند مانند تبلیغات یا پاپ اپ های ازار دهنده خودداری کنید .
پاپ آپ ها می توانند نرخ تبدیل تان را افزایش دهند اما استفاده زیاد از انها می تواند کاربر را اذیت کند و احتمالا به سمت دکمه "بازگشت " بکشاند .
از پاپ آپ هایی استفاده کنید که براحتی بسته می شوند . دکمه "خروج" یا " بعدا " می تواند بهترین گزینه برای پاپ آپ ها باشد .
نکته : گوگل اعلام کرده است احتمال مجازات سایت هایی که بین محتواهایشان تبلیغات قرار می دهند وجود دارد
بنابراین در استفاده از این نوع تبلیغات محتاط باشید به ویژه آن دسته که به محض ضربه زدن به صفحه ، دسترسی خواننده به محتوا را قطع می کنند .
سایت تان باید بر روی همه دستگاه ها ( موبایل ، دسک تاپ ، تبلت .و..) به خوبی نمایش داده شود .
سایت شما باید از نظر اندازه و سیستم های عملکردی بر روی تمامی دستگاه ها بخوبی نمایش داده شود .
این بدان معنا است که سایت تان باید برای موبایل بهینه سازی شود .( آموزش ریسپانسیو قالب سایت )
علاوه بر این باید برای آن دسته از کاربرانی که دارای معلولیت هستند نیز قابل مشاهده باشد .
از آن جاییکه به زودی ایندکس اول موبایل گوگل (Google’s mobile-first index) به زودی اجرا می شود ، باید این مورد را در الویت قرار دهید .
جستجوی تصاویر گوگل می تواند ترافیک زیادی برای شما ایجاد کند زیرا عده زیادی از کاربران جستجوی خود را از طریق تصاویر انجام می دهند .
این موضوع درباره کسب و کارهای اینترنتی بیشتر صدق می کند .
اما یک مشکلی وجود دارد . گوگل به اندازه کافی باهوش نیست که بتواند تشخیص دهد تصاویر شما درباره چه چیزی است .
شما باید آن را مشخص کنید .بنابراین یک متن alt توصیفی (شرح تصاویر) برای تمام تصاویر خود تهیه کنید و بدین ترتیب ترافیک بیشتری از گوگل بدست آورید .
علاوه بر این می توانید با استفاده از نام های فایلی توصیفی ، به گوگل نشان دهید که موضوع تصویر شما چیست .
خوب :img src="photos-of-a-clowns.jpg" alt="photos of a clowns"
img src="155000111.jpg" alt <"" بد:
به همین راحتی !
علاوه بر این تصاویرتان باید کاملا فشرده سازی شوند تا براحتی بتوان انها را دانلود کرد .
این یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است . ابزار وردپرسی Imagify بطور خودکار تصاویر را برایتان فشرده سازی می کند .
اگر CMS شما اجازه می دهد ، از URL های کوتاه و توصیفی برای صفحات محتوای خود استفاده کنید زیرا بهتر بنظر می رسند .
استفاده از کلمات کلیدی در URL به سئو سایت تان کمک می کند .
علاوه بر این لینک های انکر لخت (افراد با URL به شما لینک می دهند ) حاوی کلمات کلیدی هدفگذاری تان خواهد بود .
متن بویلرپلیت (Boilerplate) بلوک های بزرگ از متن تکراری است که در بسیاری از صفحات سایت تان ظاهر می شوند .
البته اگر محتواهای دیگر زیادی دارید این متن ها برایتان دردسرساز نخواهند شد .
اما این متن ها قاتل سایت های فروشگاهی هستند .
زیرا صفحات محصول برخی اوقات تنها 50 کلمه منحصر بفرد دارند و 500 کلمه درباره عبارات تحویل وسایر کلماتی که در هر صفحه تکرار می شوند .
این به گوگل این پیام را می رساند که در تمامی صفحات تنها 10% محتوای یونیک وجود دارد که احتمالا ارزش کمی تولید می کنند .
اینجا است که الگوریتم پاندا به شما ضربه خواهد زد !
اطلاعات تماس تان باید به گونه ای در سایت قرار بگیرند که به راحتی دیده شوند .
اما اگر یک کسب و کار محلی را مدیریت می کنید این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است .
درحقیقت ، بهتر است در پایین هر یک از صفحات سایت تان آدرس و اطلاعات تماس تان درج شود .
به این ترتیب هم آدرس تان را در گوگل تقویت و هم به کاربران این سیگنال را می دهید که شما یک سایت قابل اعتماد دارید .
بررسی ها نشان می دهد گنجاندن کلمات کلیدی در نام دامنه تاثیر جزئی بر روی سئو سایت تان دارد .
بنابراین به جای استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه (چیزی مانند این :seovabehinesazisite.com) سعی کنید از یک دامنه با نام برند شده و جذاب استفاده کنید .
سرعت بازگذاری صفحه یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت است .
اگر تمام شرایط دو سایت مانند هم باشد ، سایتی که سریعتر بارگذاری می شود از سایت کند تردر رتبه بندی سبقت می گیرد .
بررسی ها نشان می دهد بین سرعت بازگذاری سایت و رتبه بندی آن ارتباط مستقیمی (و البته کمی ) وجود دارد .
اما چطور سرعت بارگذاری را بهینه سازی کنیم ؟
در ابتدا باید سرعت سایت تان را تست کنید . توصیه ما به شما استفاده از Google Pagespeed Insights است .
Pagespeed Insights توصیه هایی نیز برای بهینه سازی سرعت سایت به شما ارائه می دهد که بهتر است آنها را اجرا کنید . Pingdom
یا Google Analyticsنیز دو ابزار دیگر برای تست کردن سرعت سایت تان می باشند . البته سئو روز هم خدمات افزایش سرعت سایت را ارائه میکند.
یک افزونه Caching خوب می تواند تفاوت چشمگیری در سرعت سایت تان بوجود آورد .
بدون این افزونه سایت وردپرس در تماس های دیتا بیس بسیار سنگین می شود و در روزهایی که ترافیک زیادی به سایت تان وارد می شود ، سرعت خزش سایت تان بسرعت پایین می آید .
افزونه Caching نسخه های ثابت HTML صفحات تان را به کاربران می دهد که به سرعت بارگذاری می شوند و به این معنا است که سایت تان می تواند با حجم زیاد ترافیک مقابله کند .
من افزونه WP Rocket. را نیز به شما توصیه می کنم
این افزونه رایگان نیست اما از نظر من که افزونه های زیادی را در طی این سالها تست کرده ام ، یکی از بهترین ها است .
Google AMP Project به شما امکان می دهد یک نسخه سبک وزن تر از سایت خود را با استفاده از AMP HTML ایجاد کنید.
این فرآیند بیشتر المان هایی که باعث می شود سایت وردپرس شما کندتر شود (جاوا اسکریپت ، اسکریپت های شخص ثالث و غیره) را از بین می برد.
از انجا که گوگل شروع به علامت گذاری صفحات AMP در نتایج جستجو کرده است احتمال اینکه در اینده این قابلیت را در رتبه بندی لحاظ کند بسیار زیاد است .
اگر سایت وردپرسی دارید می توانید از افزونه رایگان AMP استفاده کنید .
از داده های نشانه گذاری شده (Rich Snippet) برای تقویت نرخ کلیک خود (CTR) استفاده کنید .
جستجوی ارگانیک از هر زمان دیگری رقابتی تر شده است .
بنابراین باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا لیست های شما مشخص شوند و کلیک های اضافی بدست آورید .
داده های علامت گذاری شده (Rich Snippet) تگ های توصیفی HTML هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتواهای صفحات یک وب سایت را بهتر درک کنند .
نکته جالب اینکه آنها در نتایج جستجو برای کوئری های معین نمایش داده می شوند که می تواند در افزایش نرخ کلیک بسیار موثر باشد .
کلمات کلیدی با رنک بالا که CTR زیر حد متوسط دارند را پیدا کنید سپس ترافیک آنها را افزایش دهید .
گزارش search analytics احتمالا مفیدترین گزارش سرچ کنسول گوگل است که به کمک آن می توانید کلمات کلیدی پیدا کنید که برای موقعیت رتبه بندی شان ، CTR زیر حد متوسط دارند .
فقط کافی است گزارش را بر اساس موقعییت خود سفارش دهید و بدنبال رتبه بندی کلمات کلیدی در 5 نقطه برترکه نرخ کلیک پایینی دارند باشید .
وقتیکه آنها را پیدا کردید ، با آزمایش عناوین های مختلف و متغییرهای توضیحات متا ، اسپلیت را امتحان کنید تا نرخ کلیک را افزایش دهید و ترافیک جستجوی بیشتری را بدست آورید .
32- محتوای خود را بطور منظم به روز رسانی کنید و یک جهش ترافیکی بزرگ را تجربه کنید
بطور منظم محتواهای قدیمی و آرشیو شده خود را به روز رسانی کنید تا بتواند پتانسیل رتبه بندی خود را حفظ کنند .
مطالعه موردی زیر را بررسی کنید و ببینید که چطور با یک بروز رسانی ساده محتوا می توان شاهد تغییرات بزرگ در ترافیک جستجو شد .
اگر می خواهید در نتایج جستجو رتبه های برتر داشته باشید ، باید لینک سازی کنید .مجددا تاکید می کنیم که "داشتن محتوای عالی شرط کافی نیست ".
در این قسمت چندین نکته عملی در رابطه با لینک سازی در اختیارتان قرار خواهد گرفت :
با استفاده از گزارش " Best by links" در سایت Ahrefs می توانید صفحات دارای لینک شکسته خود را پیدا کنید .
Site Explorer > Enter domain > Pages > Best by links > filter for “404 not found” errors
بعد از شناسایی لینک های شکسته نوبت به اصلاح آنها می رسد .
اگر جایگزینی برای لینک های شکسته خود دارید، بهتر است در قدم اول آن ها را با لینک دیگری عوض کنید.
جایگزین کردن لینک های جدید با شکسته به صورت دستی ممکن است ساعت ها یا هفته ها طول بکشد که این مدت زمان بستگی به تعداد لینک های شکسته سایت شما دارد.
اگر صفحه ای نداشتید که بتوانید از آن به عنوان جایگزین محتوای صفحه شکسته استفاده کنید، میتوانید اقدام به پاک کردن لینک های شکسته سایت بکنید.
لینک های شکسته ای که به محتوای حذف شده یا منتقل شده ی سایت رقیب تان اشاره می کند را پیدا کنید .
سپس از منابع خودتان بعنوان جایگذین استفاده کنید .
با کمک گزارش "Broken backlinks" در سایت Ahrefs می توانید در چند ثانیه تمام لینک های شکسته رقیب تان را شناسایی کنید .
Site Explorer > Enter competitor’s domain > Explore > Backlinks > Broken
بر روی لینک سازی هایی تمرکز کنید که ترافیک بالا تولید می کنند (این قانون طلایی لینک بیلدینگ است )
بدون شک بهترین لینک برای سایت شما ، لینکی است که برایتان ترافیک بیاورد .
چنین لینک هایی هم برای کسب و کارتان و هم برای سئو سایت تان مفید هستند .
علاوه بر این برای هر نوع به روز رسانی گوگل در آینده نیز مطمئن بشمار می روند .
اما چطور می توان پیش بینی کرد که یک لینک در آینده برای ما ترافیک می آورد؟
بطور کلی همه چیز به وب سایت شما مربوط می شود .
نگاهی به وب سایت تان بیندازید و از خود سوال کنید "آیا این وب سایت برای من ترافیک می آورد یا کاربران بر روی این لینک کلیک خواهند کرد؟"
علاوه بر این می توانید نگاهی به ترافیک های تخمین زده در سایت Ahrefs بیندازید :
Site Explorer > Enter URL/domain > Overview
توجه داشته باشید که در سایت ahrefs فقط ترافیک های ارگانیک به شما نشان داده می شود .
علاوه بر این ، در این سایت ترافیک ارگانیک کمتر از حد معمول تخمین زده می شود .
درنتیجه از این روش برای تخمین تقریبی استفاده کنید .
سایر معیارهایی که می تواند شاخص های خوبی برای محبوبیت یک صفحه باشد عبارت است از :
رتبه بندی دامنه (DR)
رتبه بندیURL (UR)
رتبه بندی Ahrefs(AR)
احتمال اینکه گوگل در زمان تصمیم گیری درباره میزان وزنی که یک لینک باید انتقال دهد ، شانس کلیک خوردن آن را فاکتور قرار دهد بسیار زیاد است .
در حقیقت ، گوگل از سال 2010حق ثبتی را تحت عنوان " جستجوی معقول (Reasonable Surfer) " بنا نهاد که نحوه انجام دادن این کار را با جزئیاتش بیان می کند .
بنابراین از آنجاییکه لینک های متنی درون محتوا شانس زیادی برای کلیک شدن دارند ، بهتر است ارزش زیادی برایشان قایل شوید .
اگر چه لینک های dofollow هنوز هم برای رتبه بندی بهتر هستند اما تاثیر لینک های nofollow در سئو سایت غیرقابل انکار است .
بهرحال بهتر است ترکیبی از هر دو نوع لینک را در بک لینک های خود داشته باشید .
بنابراین خیلی درگیر این مسئله نباشید که لینک تان dofollow باشد یا nofollow.
اگر لینک تان واقعا باکیفیت باشد (و به احتمال زیاد ترافیک ارگانیک ایجاد می کند ) آن را دنبال کنید .
متن لینک (Anchor Text) بدست بیاورید (این لینک ها هنوز بر روی رتبه بندی گوگل تاثیرگذار هستند ) اما در ساخت این نوع لینک ها زیاده روی نکنید .
بر اساس آخرین تحقیق انجام شده توسط سایت Ahrefs بر روی 16000 کلمه کلیدی ، مشخص شد که کلمات کلیدی استفاده شده در متن لینک تاثیر بسیار زیادی بر روی رتبه بندی جستجو دارند .
اما مشخص شد که "نقطه شیرین (sweet spot)" برای متن های دقیق تطبیق داده شده حدودا 2% و تطبیق جزئی 3% است .
این بدان معنا است که از هر 3 لینک یکی باید شامل کلمه کلیدی باشد که شما می خواهید از آن رتبه بگیرید .
هر چیزی بالاتر از این مقدار ممکن است شما را با الگوریتم پاندا دچار مشکل کند .بنابراین حتما متن لینک خود را متنوع کنید .
اگر به کسب و کارتان اهمیت می دهید ، وقت خود را با ساختن لینک های اسپم دار هدر ندهید .
این لینک ها مفید نیستند .با وجود این هنوز هم می توانید پروفایل لینک خود را برای یافتن لینک های بی کیفیت یا مشکل دار بررسی کنید .
این لینک ها تاثیر منفی بر روی سئو سایت تان می گذارند .
علاوه بر این ، حتما می خواهید لینک های خوب را شناسایی و انها را دنبال کنید .
با کمک مرورگر Ahrefs ، می توانید پروفایل کامل لینک های خود را استخراج کنید :
Site Explorer > Enter domain > Backlink profile > Backlinks > Export
هر لینکی که بی کیفیت بنظر می رسد باید حذف شود .
این به معنای دسترسی به مدیریت وب سایت و درخواست حذف لینک ها است .
اگر موفق به حذف این لینک ها نشدید گزینه بعدی غیرفعال کردن آنها است .
برای غیرفعال کردن می توانید از ابزار Google’s disavow استفاده کنید .
اگر تعداد لینک هایی که می خواهید بر روی آنها کار کنید زیاد است از این راهنما برای میانبر و هک کردن استفاده کنید !
علاوه بر این برای پیدا کردن بک لینک های جدید رقبا باید دائما سایت آنها را زیرنظر داشته بشید .
سایت Ahrefs می تواند بصورت روزانه ، هفتگی یا ماهانه گزارشی از تمام بک لینک های جدید یک وب سایت خاص را برایتان ایمیل کند .
فقط کافی است این هشدار را برای دامنه سایت رقیب (یا یک صفحه خاص) تنظیم کنید در اینصورت خیلی زود فهرستی از چشم انداز لینک های داغ را بصورت مستقیم در صندوق ورودی ایمیل تان خواهید داشت .
Alerts > Backlinks > Add alert > Set frequency > Daily/weekly/monthly
سایت هایی که به تعدادی از رقبای شما لینک می دهند پیدا کنید و شما نیز از این سایت ها لینک بگیرید .
اگر سایتی به تعدادی از رقبای شما لینک می دهد اما با شما لینک ندارد ، این لینک می تواند یک فرصت عالی بشمار رود .
با کمک ابزار Ahrefs Link Intersect Tool می توانید چنین سایت ها یی را پیدا کنید و اجازه دهید آنها بدانند که باید به شما هم لینک بدهند !
Tools > Link Intersect > Enter up to 10 competitor domains > Show link opportunities
شناسایی منابع بک لینک های تکراری رقبا یتان ( یعنی سایت هایی که چندین بار به انها لینک داده اند ) یک راه عالی برای پیدا کردن فرصت های لینک سازی باکیفیت است .
آن دسته از محتواهای رقیب تان که بیشترین لینک را بدست آورده اند شناسایی کنید ، محتوایی بهتر از آن را تولید کنید سپس لینک های آنها را بدزدید !
با استفاده از گزارش "Best by links" در سایت Ahrefs محتواهایی که بیشترین لینک را در سایت رقیب تان گرفته اند شناسایی کنید :
Site Explorer > Enter domain > Explore > Pages > Best by links
RD تعداد دامنه های ارجاع شده برای هر صفحه را نشان می دهد .
سعی کنید محتوایی بهتر تولید کنید و به همه سایت هایی که به آن محتوا لینک می دهند دسترسی پیدا کنید و لینک ها را به سرقت ببرید .
لینک بیت ، یک مقاله یا یک امکانی است که برای جلب توجه بازدیدکنندگان و جذب وبلاگ نویس ها و . . برای دریافت لینک است .
Matt Cutts درباره link bait اینگونه میگوید : (( یک چیز آنقدر جذاب که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. )) .
link bait ها میتوانند یکی از ابزار بازاریابی ویروسی باشند ، به این گونه که میتوانید از آنها به عنوان سکوی پرتاب خود یاد کنید
لینک بیت ها می توانند یکی از انواع زیر باشند :
به همین راحتی !
مردم دوست دارند مقاله مورد علاقه شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند .
اگر بتوانید محتوای مفیدی (مخصوصا تصویری) تولید کنید که مخاطبانتان را جذب کنید ، خیلی سریع توسط مخاطبانتان پخش می شود .
علاوه بر این می توانید از " فرهنگ پاپ (pop culture)" _ مثلا یک گروه ، نمایش تلویزیونی یا یک فیلم _ برای پخش شدن محتوایتان استفاده کنید .
این روش همیشه به مخاطبین آماده منجر می شود که می توانید آنها را برای تبلیغ هدف قرار دهید .
نمونه کاری که خودم انجام میدم ... در نماشا و اینستاگرام و یوتیوب و ...
در صورت عدم موفقیت در این روش ، می توانید از موفقیت دیگران در گرفتن ترافیک و لینک به نفع سایت تان استفاده کنید .
با واکنش سریع نسبت به فرصت های لینک سازی موفقیت خود را افزایش دهید
یک راه ساده برای بالابردن نرخ موفقیت تان با زمان دهی دسترسی وجود دارد .
زمانیکه یک مقاله نسبتا جدید است ، احتمال اینکه وبلاگ نویس لینک شما را اضافه کند وجود دارد .
برای یافتن محتواهای تازه مرتبط با کلمات کلیدی تان فقط کافی است هشدار مربوط به عبارات را در سایت Ahrefs را فعال کنید
Alerts > Mentions > Add alert > Enter query > Set frequency > Add
بدین ترتیب هر زمان که پست جدیدی مرتبط با کلمه کلیدی یافت شد ، یک هشدار از طرف سایت به شما داده می شود .
به محض دریافت هشدار بایستی سریع یک بک لینک مناسب بگیرید !
برای داشتن حداکثر چشم اندازهای دسترسی ،باید ایمیل هایتان شخصی و دوستانه تر باشد .
اما مواقعی هم وجود دارد که می توانید اندکی رسمی تر باشید .
بعنوان مثال ، اگر بخواهید در صفحه منبع یک سخنرانی دانشگاه لینک داشته باشید بهتر است به جای عبارت
" سلام (نام شخص )" با این عبارت شروع کنید:
"عصربخیر جناب آقای..."
بنابراین متن ایمیل خود را مطابق با جشم اندازتان تعیین کنید .
علاوه براین ، هنگام برخورد با وبلاگ نویسان می توانید با توییت کردن یکی از مقالاتشان قبل از درخواست لینک ، شانس موفقیت تان برای لینک سازی را افزایش دهید ( به خاطر داشته باشید که آنها را منشن کنید تا بتوانند توییت شما را ببینند )
به این ترتیب زمانیکه برایشان ایمیل می فرستید می توانید یادآوری کنید که قبلا پست شان را به اشتراک گذاشته اید .
این کار را قبل از مطرح کردن درخواست لینک انجام دهید .
اگر لطفی در حق کسی انچام دهید آنها نیز لطف شما را بدون پاسخ نخواهند گذاشت .این طبیعت بشر است .
از نرم افزار Buzzstream برای ارسال ایمیل در مقیاس وسیع استفاده کنید
برای کمپین های دسترسی کوچک می توان از همان سرویس معمولی ایمیل استفاده کرد .
اما زمانیکه لیست بزرگی دارید یا با یک تیم کار می کنید ، باید از یک ابزار برای سرعت بخشیدن به فرایند استفاده کنید .
علاوه بر این قصد دارید تمام مخاطبین و مکاتبات را ردیابی کنید .
Buzzstream یکی از بهترین ابزارها مدیریتی برای پیگیری کمپین های بزرگ است .
این ابزار در اصل هم یک سرویس دستیابی و هم یک CRM را در خود دارد .
علاوه بر این، این ابزار اطلاعات مخاطبین (ایمیل هایشان ) را بطور خودکار پیدا می کند و به نوعی باعث صرفه جویی در وقت می گردد .
شما می توانید از ابزارهای زیر نیز بعنوان جایگذین Buzzstream استفاده کنید
Pitchbox;
OutreachPlus;
Yesware(این ایمیل ها را در درون خود جی میل دنبال می کند )
مهم نیست از کدام ابزار استفاده می کنید .
همیشه به دنبال چشم اندازهایی باشید که در آن افراد چندین بار ایمیل تان را باز کرده اند اما پاسخی نداده اند .
این افراد کاندید اصلی برای دنبال شدن هستند .
فقط چند روز بعد از اینکه ایمیل تان را باز کردند صبر کنید سپس پیگیری کنید . دقت کنید که بیش از یک ایمیل پیگیری ارسال نکنید .
مرز باریکی بین بازاریابی و اسپم شدن وجود دارد و این همان خطی است که شما دوست ندارید از آن عبور کنید .
با تبدیل کردن بهترین محتواهایتان به اینفوگرافیک ، اسلاید شو یا ویدئو و اشتراک آنها با سایت های مرتبط ، از آنها لینک بیشتری بگیرید .
علاوه بر این با همگام سازی محتواهای عالی خود در سایت هایی که اعتبار بالایی دارند ، مخاطبانتان را افزایش دهید .
نگران محتوای تکراری نباشید . تا زمانیکه به مقاله اصلی خود بعنوان منبع لینک بدهید ، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد .
در مورد پست های قدیمی که ترافیک صفر دارند چرا آنها را حذف نمی کنید یا آنها را مجددا در سایت هایی مانند Medium, Linkedin و ...پست نمی کنید تا از انها یک لینک به سایت خود بدهید ؟
هر کسی می تواند به ویکی پدیا یک لینک اضافه کند اما ترفند در نحوه دستیابی به این لینک است .
حتما سوال می کنید چطور این کار را انجام دهیم ؟ جواب ساده است .اگر محتوایتان یکی از شرایط زیر را دارد:
بخاطر داشته باشید که اگر به محتوای واقعا ارزشمندی لینک بدهید ، از هر 10 بار ، 9 بار لینک شما نتیجه خوبی بدست خواهد آورد .
برای ساختن لینک های ترافیک آور به سوالات سایت های Quora/Forums پاسخ دهید
لینک گرفتن از سایت های پرسش و پاسخ مانند سایت Quora شاید تاثیر چندانی بر روی سئو سایت تان نداشته باشد
اما می تواند برایتان ترافیک ایجاد کند و ترافیک ( و درنهایت فروش) همان چیزی است که به دنبالش هستید .اینطور نیست ؟
پس به سوالات پاسخ دهید !
همین موضوع درباره تالارهای گفتگوی موضوعی خاص ( مکان هایی برای مشارکت ، پرسش و پاسخ که شما می توانید یک لینک موقعیتی را که برای سایت تان ترافیک می اورد را به اشتراک بگذارید ) صدق می کند .
نکته جالب اینکه زمانیکه کاربران بر روی لینک کلیک می کنند ، سطحی از اعتماد را به وجود می آورند که بدان معنا است آنها از پیشنهاد شما بسیار استقبال می کنند .
اگر کسی نام تجاری شما را منشن کرد اما یک لینک به سایت تان نداد ، آن را به یک فرصت برای لینک سازی تبدیل کنید .
این افراد واقعا جذب کسب و کارتان شده اند بنابراین فقط از آنها سوال کنید که آیا مایل هستند یک لینک اضافه کنند .
ردیابی منشن های برندتان کار بسیار راحتی است .
فقط کافی است درAlerts یک هشدار برای نام تجاری تان تنظیم کنید .
در این صورت هر زمان برندتان در هر کجایی از فضای وب منشن شد ، از آن مطلع می شوید .
Alerts > Mentions > Add alert > enter your brand name in the search query box > set frequency > Add
وقتی صحبت از پست مهمان می شود ، عده ای تصور می کنند باید فقط برای سایت های معتبر که در صنعت خود پیشرو هستند پست بنویسند .
اما به عقیده من این تصور اشتباهیه چون عده زیادی از این وب سایت ها استفاده می کنند و برای اینکه دیده بشوید باید خیلی تلاش کنید .
این درحالی است که پست نوشتن برای وبلاگ های جدید بسیار راحت تره .
به خاطر داشته باشید که این وبلاگ های جدید قرار نیست همیشه ترافیک کمی داشته باشند .بسیاری از آنها با گذشت زمان رشد می کنند .
در زمان نوشتن پست مهمان توجه به چند نکته ضروری است :
ارتباط نقش مهمی در این زمینه دارد .اگر هیچ همپوشانی بین مخاطبین سایت تان و سایت آنها وجود ندارد ، نوشتن پست مهمان فایده ای نخواهد داشت .
برای مطالب کپی رایت شده تان اعتبار ایجاد کنید(بله، منظورمان همان لینک است )
اگر فردی بدون اجازه شما از تصاویر سایت تان استفاده کند بهتر است بجای برخورد شدید از آنها بخواهید در عوض به شما یک لینک بدهد .
می خواهید از بهترین محتواهای تان سریعتر ترافیک دریافت کنید ؟
بنابراین باید از صفحات سایت تان که URL بالایی دارند چند لینک داخلی به آن محتواها بدهید .
علاوه بر این می توانید به کمک گزارش Search Analytics در سرچ کنسول گوگل ، صفحاتی را پیدا کنید که بیشترین سود را از لینک های داخلی داشته اند .
بدین صورت که :
به کمک گزارش search analytics به دنبال کلمات کلیدی که ایمپرشن بالا و میانگین موقعیت جستجوی بالای 11 را دارند باشید .
Search Traffic > Search Analytics > Check Impressions + Position > Order By Impressions
با اضافه کردن چند لینک داخلی به این صفحات می توانید شاهد ارتقاء این کلمات کلیدی تا رتبه 10 و افزایش ترافیک شان باشید .
تا به اینجا شما روی محتوای عالی و سئو on-page سایت تان کار کرده اید و هزاران بکلینک قوی ساختید. اما اینها کافی نیستند . اکنون زمان پرداختن به مسائل فنی سئو سایت تان است .
از دیدگاه من"سئو فنی یعنی اینکه مطمئن شوید سایت تان به طور موفقیت امیزی راه اندازی شده است و هیچ خطای برجسته ای که مانع عملکرد محتواهای شما بشود وجود ندارد ."
در حقیقت سئو فنی تکمیل کننده تمام تلاشهای شما در جهت بهینه سازی سایت تان است . آموزش سئو تکنیکال در سئو روز آکادمی .
و اما نکات مربوط به سئو تکنیکال ....
با در نظر گرفتن دقیق سلسله مراتب / ساختار سایت تان ، این امکان را برای PageRank فراهم آورید که به طور موثر در اطراف سایت تان جریان یابد .
در حالت ایده آل ، شما قصد دارید هر صفحه سایت تان فقط چند کلیک از صفحه اصلی دریافت کند .
و برای صفحات مهم می خواهید از ورودی های مختلفی قابل دسترس باشند .یعنی به آنها پتانسیل لینک اضافی بدهید .
به URLهای مورد نظر صفحاتی که محتوای مشابه دارند، لینک کانونیکال اضافه کنید .
<link rel=“canonical” href=“http://example.com/the-defacto-version-of-the-page/”>
به عنوان مثال سیستم های فروشگاهی که امکان فیلتر کردن دسته بندی ها با ویژگی های متنوع را دارند ممکن است بطور خودکار چندین آدرس با محتوای بسیار شبیه بهم ایجاد کنند .
به کمک robots .txt دسترسی ربات های عنکبوتی به محتواهای حساس را مسدود کنید .
با کمک robots.txt می توانید ربات گوگل یا سایر ربات های خزش را برای بخش های حساس وب سایت تان مسدود کنید.
برای صفحات منتقل شده یا حذف شده از تغییر مسیر های دائمی (301) استفاده کنید .
برای نشان دادن صفحات قدیمی به آدرس های جدید از تغییر مسیرهای 301 استفاده کنید .
این سابقا برای مواقعی که یک تغییر مسیر 301 اندکی از " پتانسل لینک (‘link juice’) را از دست می داد مورد استفاده قرار می گرفت .
اما گوگل اخیرا تایید کرده که درحال حاضر 301 ها ارزش لینک کامل را دارند .
نکته : گوگل اعلام کرده است که ارزش لینک را از طریق 302 (تغییر مسیر موقت ) منتقل می کند .
اما توصیه من این است که در صورت تغییر مسیر دائمی صفحه ،از تغییر مسیر 301 استفاده کنید .
اکثر وب سایت ها بر روی هاستی واقع در جایی از این کره خاکی (به عنوان مثال ایران) قرار دارند .
اما اگر شخصی مثلا در انگلستان از وب سایت تان بازدید کند چه اتفاقی می افتد ؟
داده های سایت تان در نیمی از جهان حرکت می کنند .
نتیجه اینکه زمان بارگذاری بیشتر طول می کشد که برای سئو سایت تان خوب نیست .
CDN با ایجاد نسخه های ذخیره شده وب سایت تان بر روی چندین سرور در سراسر دنیا این مشکل را حل کرده است .
به این ترتیب ، زمانیکه یک بازدیدکننده صفحه شما را درخواست می دهد ، از سرور واقعی در نزدیکی محل فیزیکی کاربر بارگیری می شود که سریعتر است .
این کار نه تنها باعث افزایش سرعت سایت تان بلکه صرفه جویی در هزینه های پهنای باند تان می شود .
باید کل وب سایت تان را به SSL منتقل کنید .
گوگل به سایت هایی که از طریق HTTPS در دسترس هستند رتبه کمتری می دهد و به احتمال زیاد این مورد در آینده بعنوان یک فاکتور رتبه بندی مطرح خواهد شد .
حداقل هر صفحه ای که اطلاعات کاربر را ضبط می کند را می بایست بطور امن رمز گذاری کنید .
می توانید از Let’s Encrypt برای گرفتن گواهی SSL رایگان استفاده کنید .
با یک جستجوی ساده : site:mydomain.com ، موارد ایندکسینگ بالقوه سایت تان را شناسایی کنید .
با جستجوی این عبارت "site:mydomain.com" می توانید بفهمید گوگل چند صفحه برای سایت شما ایندکس کرده است .
اگر تعداد صفحات بیش از حد انتظارتان بود ، این بدان معنا است که شما مشکلات ایندکسینگ دارید که باید برطرف شوند .
آیا خبر دارید که گوگل درباره مشکلات سایت تان به شما مشاوره می دهد ؟ فقط کافی است در گوگل سرچ کنسول بصورت رایگان ثبت نام کنید .
چند نکته عملی جالب درباره سرچ کنسول هست که یادگیری آن خالی از لطف نیست .
برای یافتن خطاهای مربوط به خزش گوگل در سایت تان از گزارش crawl errors کمک بگیرید :
Crawl > Crawl Errors
اگر هیچ خطای 404 یافت نشد ، احتمالا باید برای این صفحات ریدایرکت 301 را نتظیم کنید .
خطاهای سرور احتمالا نشانه این است که سایت تان دچار کمبود وقت شده است بنابراین قطعا باید بدنبال این مورد باشید .
نیازی به گفتن نیست ، هر مشکلی را که می توانید برطرف کنید .
اما اینها تنها اصلاحاتی نیست که گوگل به شما نشان می دهد .
گزارش HTML Improvements را اجرا کنید تا توصیه های سریعی در مورد سئو سایت تان دریافت کنید .
Search Appearance > HTML Improvements
برای خزش بهتر گوگل در سایت تان یک نقشه سایت ارسال کنید .
برای اطمینان از اینکه تمام صفحات سایت تان براحتی یافت می شوند و نیز تعیین الویت خزش نیاز به اضافه کردن نقشه سایت دارید .
Crawl > Sitemaps
اگر معماری سایت تان خوب باشد این کار سختی نخواهد بود .
علاوه بر این اگر بتوانید گوگل را مجبور کنید که به محض آپدیت شدن یک صفحه مجددا در آن خزش داشته باشد ، بسیار ارزش دارد .
این کار مستلزم تنها چند کلیک است و بدین ترتیب صفحه فورا دوباره ذخیره می شود .
Crawl > Fetch As Google > Fetch > Submit To Index > Crawl only this URL > Go
تمام مواردی که تا الان درباره سئو گفتم تضمین کننده بهبود عملکرد سایت تان نیست .
البته این بدان معنا نیست که موارد بالا خیلی مهم نیستند . اما نکاتی وجود دارند که باید آنها را نیز مد نظر داشته باشید
الگوریتم پاندا سایت هایی که محتوای ضعیف بسیاری دارند را جریمه می کند .
راه حل این مشکل حذف یا به حداقل رساندن چنین محتواهایی است .
علاوه بر این می توانید با اضافه کردن متا تگ robots به محتوا و تنظیم آن بر روی "noindex, follow”" مانع از ایندکس شدن آنها بشوید .
<meta name=“robots” content=“noindex, follow”>
آرشیو نویسندگان و تگ ها در وردپرس مثال هایی از صفحاتی است که احتمالا بخواهید حذفشان کنید .البته از این برچسب ها با احتیاط استفاده کنید .
سایت تان را برای لینک های هک شده یا درج شده بررسی کنید .
اگر وب سایت تان هک شود ، ترافیک تان به شدت پایین می افتد .
حتی امکان دارد گوگل بطور کل شما را از جستجوها دور کند و این یعنی خداحافظی با ترافیک ارگانیک !
بنابراین اطمینان از اینکه سایت تان هک شده یا نه و هیچ لینک خروجی مشکوکی ندارد بسیار اهمیت دارد .
بررسی رایگان سایت Sucuri به شما این امکان را می دهد که به سرعت سایت تان را اسکن کنید و بفهمید که آیا در لیست سیاه قرار دارید یا خیر ؟
در صورت وجود هر مشکلی ، Sucuri یک سرویس پاک کننده پولی در اختیارتان قرار می دهد .
افت ناگهانی در ترافیک جستجو می تواند علامت این باشد که گوگل شما را جریمه کرده است .
قبل از هر چیزی مطمئن شوید که هیچ مشکلی در رابطه با سایت تان که منجر به افت ترافیک شود وجود ندارد .
به عنوان مثال :
آیا سایت شما برای یک مدت پایین بوده است ؟
آیا کد رهگیری آنالیزتان بدرستی نصب شده است ؟
آیا سهوا ربات های خزش را مسدود کرده اید؟
اگر هیچکدام از این موارد نیست ، احتمالا نوعی مجازات را دریافت کرده اید .
اما
اگر هنوز گوگل شما را جریمه نکرده است ، به این معنا نیست که همه چیز سایت شما واضح و شفاف است .
افت ترافیکی که همزمان با بروزرسانی گوگل اتفاق می افتد می تواند نشانه مجازات باشد .
با ابزار رایگان Panguin tool بروزرسانی ها را بر روی ترافیک سایت تان اضافه کنید .
اگر یک همبستگی را مشاهده کردید ، ممکن است علامت یک جریمه از طرف گوگل باشد که در اینصورت باید به دنبال راهکار برای حل این مسئله باشید .
بدتر از افت ترافیک ، مجازات های دستی هستند .مجازات های دستی یعنی شخصی از طرف گوگل واقعا سایت شما را بررسی کرده و مورد مشکوکی یافته است .
این مورد مشکوک می تواند یکی از موارد زیر باشد:
به طور کلی مجازات های دستی وب اسپم توسط ایمیل و پیام از طرف سرچ کنسول به شما اطلاع رسانی می شود .
بازیابی از مجازات های دستی دور از ذهن نیست .بنابراین در هنگام حذف لینک ها و صفحات ایندکس نشده بسیار محتاط باشید .
با لینک کردن گوگل انالتیک و گوگل سرچ کنسول ، کلمات کلیدی "ارائه نشده " را کشف کنید .
علی رغم بینظیر بودن گوگل آنالیتیکس در زمینه ترافیک سایت ، این ابزار توانایی شناسایی دقیق میزان ترافیک هر کلمه کلیدی را ندارد .
دلیل آن هم این است که گوگل بیشتر کلمات کلیدی را در دسته "ارائه نشده " قرار می دهد.
خوشبختانه با اتصال گوگل سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس می توان داده های کلمات کلیدی را از گزارش Search Queries گوگل سرچ کنسول بدست آورد .
این اطلاعات اگرچه خیلی عالی و کامل نیستند اما مطمئنا پیشرفت خوبی بشمار می روند .
اسپم های ارجاعی آزار دهنده را فیلتر کنید .
اسپم های ارجاعی زمانی رخ می دهند که اسپمرها گوگل آنالیتیکس را به گزارشاتی که هرگز اتفاق نیفتاده اند ارجاع دهند .
این یک مورد آزاردهنده است که از داده های گوگل انالیتیکس شما می کاهد .این چیزی است که معمولا در گوگل انالتیک بنظر می رسد :
این " ارجاع های شبح گونه " به شما گزارشات نادرست می دهند .خوشبختانه فیلتر کردن انها و تمیز کردن داده هایتان کار راحتی است .
هر چه اطلاعات تان درباره نحوه تعامل کاربران با سایت تان بیشتر باشد بهتر است . بنابراین ارزش پیگیری رویدادها برای لینک های خروجی را دارد .
اگر برای فردی ترافیک ارجاعی زیادی ارسال می کنید ، احتمالا آنها قبلا این موضوع را متوجه شده اند.
بنابراین آنها باید خیلی نزدیک باشند تا به آنها دسترسی داشته باشند .
سوشال مدیا ها تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی ندارند اما می توانند در پخش کردن محتوای تان و گرفتن لینک های بالقوه موثر باشند .
علاوه بر این سوشال مدیا ها ممکن است بر روی فاکتورهای موثر در رتبه بندی به طور غیرمستقیم تاثیر بگذارند .
عواملی مانند :
ترافیک / buzz
جستجوهای نام تجاری
جستجوهای آدرس
و غیره
بنابراین خوب است که محتوای شما به منظور اشتراک گذاری تا جاییکه ممکن است ساده و جذاب باشد .
به نکات زیر توجه کنید:
1-پست های تان را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید : همیشه در سوشال مدیاها حضور فعال داشته باشید و محتواهایتان را به اشتراک بگذارید .
هرچه تعداد افرادی که محتوای تان را مشاهده می کنند بیشتر باشد ، محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته می شود .
2- در جایگا های برجسته و قابل مشاهده دکمه های اجتماعی را نمایش دهید : اگر افراد نتوانند دکمه های اشتراک گذاری اجتماعی شما را ببینند ، نمی توانند روی آنها کلیک کنند .
مطمئن شوید که این دکمه ها به راحتی قابل مشاهده هستند .
علاوه بر این ، نمایش اشتراکات اجتماعی فعلی می تواند بعنوان مدرکی برای جلب اعتماد باشد و منجر به اشتراکات بیشتر شود .
3- از ابرداده ی Open Graph استفاده کنید : این باعث می شود لینک های شما در فیس بوک یا توییتر زیباتر بنظر برسند .
لینک های زیبا کلیک بیشتر و اشتراک گذاری بیشتری دارند .
اگر شما افزونه Yoast را نصب کرده اید ، این افزونه این کار را برایتان انجام می دهد .
4-تصاویر برجسته سفارشی شده را برای تمام پست های خود ایجاد کنید : از تصاویر روشن و رنگی که چشم کاربران را به خود جلب می کند و باعث می شود کاربر مدت بیشتری در صفحه شما بماند استفاده کنید تا کلیک های بیشتری را از سوشال مدیا ها دریافت کنید .
نکته : اگرمی خواهید در همه شبکه های اجتماعی مهم حضور داشته باشید ، منطقی است که بیشتر وقت خود را به شبکه ای اختصاص دهید که بیشترین ترافیک را برایتان دارد.
در پایان به چند نکته به منظور جلوگیری از پیشروی شما از منحنی سئو اشاره می کنم
تا جاییکه می توانید بیاموزید
دانش ابزار کسب قدرت است .سایت های زیادی درباره سئو وجود دارند که به طور رایگان شما را راهنمایی می کنند .
بنابراین تا می توانید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید .
عضویت در خبرنامه سئو روز هم می تواند شروع خوبی باشد !
حواستان به بروز رسانی ها و مطالعات موردی در زمینه سئو باشد
فاکتورهای سئو همیشه درحال تغییر هستند .
بنابراین سعی کنید با این تغییرات پیش بروید .
مطالعه تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شوند نیز کمک خوبی خواهد بود .
سئو کارآمد ،وقت و کار زیادی می طلبد که ارزشش را دارد . اما .........
هیچ موقع این حرف من رو از یاد نبرید :
مهم نیست که چند کتاب راجع به فوتبال بخوانید ، هیچوقت بدون تمرین و رفتن به باشگاه نمی توانید برنده مسابقات شوید.همین موضوع درباره سئو نیز صادق است .