سئو چه تعریفی دارد ؟ سئو چگونه کار میکند و هدف ما از سئو کردن یک سایت چیست ؟ کاربرد سئو برای سایت و وب سایت ها چیست ؟
سئو علم جدیدی است که تکنیکهای آن، روز به روز در حال پیشرفت و تخصصیتر شدن است. بنابراین، اگر به تازگی با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدهاید و در ابتدای راه هستید، به آموزش اصولی نیاز دارید. حتی اگر در زمینه سئو حرفهای هستید، بازهم به آموزشهای جدید نیاز دارید.
شما هم دوست دارید سایتتون همیشه تو صفحه اول نتایج گوگل باشه؟؟؟ میپرسید چرا؟ خب مشخصه! برای اینکه اعتبارتون بیشتر بشه و به طور شگفتانگیزی کسبوکارتون رشد کنه. میپرسید چه جوری؟ خب پیشنهاد میکنیم تا آخر این مقاله آموزشی و پولساز با من همراه باشید تا با مفاهیم سئو و تعاریف آن به صورت کاربردی آشنا شوید .
تاریخچه سئو به دهه 90 میلادی برمیگردد. زمانیکه موتورهای جستوجو یکی پس از دیگری متولد شدند. در واقع، سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینهسازی برای موتورهای جستوجو (همچون گوگل، بینگ و یاهو) است.
طبق نظر حامد مهدیزاده:
سئو یعنی شروع درآمد از کسب و کار شما در اینترنت
در واقع، سئو تلاش میکند تا با استفاده از تکنیکهای خود رتبه وبسایت شما را در لیست نتایج موتورهای جستوجو (SERPs) بهتر کند. در نتیجه، شانس دیده شدن سایت شما افزایش مییابد. بنابراین، مخاطبین بیشتری جذب وبسایت شما شده و مشتریان کسبوکار شما بیشتر میشوند. در نهایت، تجارت شما رشد چشمگیری پیدا میکند.
[video width="1920" height="1080" mp4="https://hamedmahdizadeh.ir/wp-content/uploads/2020/11/سئو-چیست؟.mp4"][/video]برای یادگیری سئو باید ذهنی مشتاق، تحلیلگر و محقق داشته باشید. همچنین باید مهارتهای زیر را دارا باشید:
خیر. به طور کلی، سئو یک علم جذاب و شیرین است. ولی برای یادگیری سئو شما باید علاقه داشته باشید و از منابع حرفهای استفاده کنید. داشتن علاقه و استفاده از منابع معتبر موجب میشود مفاهیم و تکنیکهای سئو را به صورت کامل و آسان یاد بگیرید.
بستگی دارد! فاکتورهای مختلفی بر مدتزمان یادگیری سئو تأثیرگذار هستند. میزان علاقه شما، میزان وقتی که برای آموزش صرف میکنید، میزان تلاش شما و منابع آموزشی مورد استفاده شما از جمله موارد تأثیرگذار بر مدتزمان یادگیری سئو هستند. اما به طور کلی، یادگیری سئو در حد مبتدی بین 1 تا 3 ماه زمان میخواهد. آموزش پیشرفته سئو به زمان بیشتری نیاز دارد و تقریباً بین 6 تا 18 ماه طول میکشد.
بستگی دارد که دانش شما در چه حدی است. مبتدی هستید و یا اینکه هیچ شناختی از سئو ندارید؟! در هر صورت، اولین قدم، پیدا کردن یک منبع آموزشی معتبر است. علاوهبراین، میتوانید از یک مربی استفاده کنید. همچنین بهتر است در کانالها و گروههای آموزش سئو عضو شوید.
بعد از اینکه با دانش سئو به صورت مقدماتی آشنا شدید، وقت تمرین کردن به صورت عملی است. اولین قدم این است که یک وبسایت برای خودتان راهاندازی کنید. و یا اینکه با یکی از دوستانتان صحبت کنید و از وبسایت او برای تمرین استفاده کنید. اینگونه میتوانید تمام آموختههای خود را به صورت عملی تمرین کنید.
هم بله و هم نه! به طور کلی، برای یادگیری سئو نیازی نیست که به دنبال کلاسها و پکیجهای پرهزینه باشید. تازه با خرید پکیجها یا ثبت نام در خیلی از این کلاسها فقط و فقط وقت خود را تلف میکنید و بیجهت پول خود را هدر میدهید. در صورتی که شما تنها با یک جستوجوی ساده در اینترنت میتوانید منابع آموزشی رایگان فراوانی را پیدا کنید.
وبسایتهای backlinko.com، neilpatel.com، mangools.com و moz.com از جمله معتبرترین و با کیفیتترین منابع خارجی آموزش سئو هستند. این وبسایتها مقالات و محتواهای آموزشی زیادی را در دسترس کاربران قرار دادهاند. وبسایت seorooz.net نیز از جمله معتبرترین و حرفهایترین منابع داخلی آموزش سئو و برندینگ محسوب میشود. آکادمی سئو روز بیش از صدها آموزش حرفهای در زمینههای مختلف خدمات سئو و طراحی سایت را برای کاربران فراهم کرده است.
امروزه بیشتر افراد برای برطرف کردن نیازهای روزانه خود از اینترنت استفاده میکنند. مثلاً اگر فردی بخواهد یک ساعت طلا!!! برای هدیه دادن انتخاب کند، ابتدا به سراغ اینترنت میرود. به علاوه، پس از سرچ در اینترنت بیشتر کاربران (بیش از 70 درصد) یکی از 5 وبسایتی ابتدایی در لیست نتایج موتورهای جستوجو را انتخاب میکنند. بنابراین، برای دیده شدن باید وبسایت شما نیز در صفحه اول گوگل باشد.
شکستن شاخ گوگل و قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل برای کوئریهای سرچ شده به وسیله کاربران، توسط سئو سایت امکانپذیر است.
قرار گرفتن در صفحه نخست لیست نتایج گوگل کاری سخت و کمی طولانی اما لذتبخش است. لازمه این کار سئو به صورت حرفهای است. بنابراین، باید گفت که آموزش پیشرفته و کاربردی سئو جهت قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل برای صاحبان تمامی کسبوکارها ضروری است.
در واقع، یه جورائی سئو مغز متفکر دیجیتال مارکتینگ هستش
به طور کلی، سئو 2 هدف مهم را دنبال میکند.
از جمله کاربردهای مهم سئو برای تجارت شما میتوان موارد زیر را نام برد:
فرقی ندارد کسبوکار شما کوچک باشد یا بزرگ. شما صاحب هر نوع تجارتی که هستید برای رقابت با رقبای کاری خود و رسیدن به صفحه اول گوگل باید به فکر سئو سایت خود باشید.
از جمله این کسبوکارها میتوان موارد زیر را نام برد:
در واقع، شما صاحب هر نوع شغل و حرفهای که هستید باید این را بدانید که: برای رشد و پیشرفت در تجارت خود، سئو سایت از نان شب برای شما واجبتر است.
در دنیای دیجیتال امروزی، همه کسبوکارها به سایت، و همه سایتها به سئو نیاز دارند
سئو داخلی به استفاده از تکنیکهایی برای بهینهسازی فاکتورهای داخلی صفحه و سایت شما میپردازد. در سئو داخلی موارد زیر مورد بهینهسازی قرار میگیرد:
سئو خارجی، مجموعهای از تکنیکها است که در خارج از سایت شما به کسب اعتبار و محبوبیت برای شما میپردازد. سئو خارجی موارد زیر را شامل میشود:
سئو تکنیکال (Technical SEO) به مراحل بهینهسازی سایت، برای خزیده شدن و ایندکس شدن راحتتر سایت توسط موتورهای جستوجو گفته میشود. در واقع، سئو تکنیکال شامل کلیهی فعالیتهایی است که باعث میشود کاربران و رباتهای گوگل سریعتر و سادهتر صفحات سایت را بررسی کنند.
سئو تکنیکال موارد زیر را شامل میشود:
بهینه کردن وبسایت از نظر سرچ صوتی برای موتورهای جستوجو یکی از جدیدترین انواع سئو است. جستوجوی صوتی به وسیله ابزارهایی همچون Aleza، Google Home و Siri در حال تخصصیتر شدن است. در این نوع سئو شما باید وبسایت خود را از نظر کلمات و عبارات کلیدی که مخاطبان به صورت صوتی و حتی عامیانه سرچ میکنند، بهینه کنید. بنابراین، سعی کنید از عبارات کلیدی عامیانه در محتواهای خود استفاده کنید. به علاوه، برای پاسخگویی بهتر و سریعتر به کوئریهای کاربران، مطالب مهمتر را در ابتدای متن قرار دهید.
سئو محلی (Local SEO) با استفاده از روشهای ویژه موجب میشود که خدمات و محصولات کسبوکار شما به صورت محلی و در جامعه آماری مدنظرتان تبلیغ شود. درواقع، تمرکز سئو محلی روی کاربران در منطقه جغرافیایی و محلی مشخصی است.
سئو محلی تکنیکهای زیر را شامل میشود:
سئو تجارت الکترونیکی یا کسبوکارهای اینترنتی به منظور افزایش کمی و کیفی ترافیک وبسایت و درنتیجه افزایش فروش در فروشگاههای اینترنتی صورت میگیرد.
نکات مهمی که باید در سئو Ecommerce در نظر بگیرید شامل موارد زیر میشود:
سئو سازمانی را میتوان مجموعهای از استراتژیهای بهینهسازی موتور جستجو با هدف بهبود حضور ارگانیک یک شرکت و سازمان بزرگ تعریف کرد. در واقع، سئو سازمانی روی وبسایتهای بسیار بزرگ با چندین هزار صفحه انجام میشود. تجارتهای کوچک بیشتر روی عبارات کلیدی طولانی و کم رقابت هدفگذاری میکنند ولی در سئو سازمانی بیشتر روی کلمات کلیدی کوتاه و پررقابت هدفگذاری میشود.
نکاتی مهمی که در سئو سازمانی باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر میشود:
روشهای مختلفی برای پرداختن به انواع سئو وجود دارد. در اینجا این روشها را با هم بررسی میکنیم.
سئو کلاه سفید بر استفاده از مجموعه تکنیکهای سئو داخلی و خارجی سایت براساس قوانین گوگل، به شکل استاندارد تمرکز دارد. سئو کلاه سفید روش مناسبی در بهینه کردن سایت به صورت اصولی است. اما سئو کلاه سفید کمی زمانبر بوده و طول میکشد تا به نتایج مورد نظر خود برسید.
از جمله تکنیکهای مورد استفاده در روش کلاه سفید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سئو کلاه خاکستری ترکیبی از روشهای کلاه سفید و سیاه را در خود دارد. زمان به نتیجه رسیدن در این روش سریعتر از سئو کلاه سفید است. اما در سئو کلاه خاکستری همچون سئو کلاه سیاه و با احتمال کمتر، خطر جریمه شدن توسط الگوریتمهای گوگل وجود دارد.
در واقع، استفاده از سئو کلاه خاکستری مثل استفاده از میانبری است که روی لبه پرتگاه قرار دارد.
از جمله تکنیکهای مورد استفاده در روش کلاه خاکستری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سئو کلاه سیاه دقیقاً برعکس سئو کلاه سفید عمل میکند. در سئو کلاه سیاه از تکنیکهای سئو داخلی و خارجی به شیوهای خلاف قوانین گوگل استفاده میشود. سئو کلاه سیاه در سریعترین زمان ممکن به نتیجه میرسد. اما در این روش خطر جریمه شدن توسط الگوریتمهای وحشی گوگل به شدت بالا است.
از جمله تکنیکهای مورد استفاده در روش کلاه سیاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
یک متخصص سئو حرفهای تلاش میکند تا با استفاده از تکنیکهای ویژه در داخل و خارج از وب سایت، وضعیت وب سایت را در لیست نتایج موتورهای جستوجو (SERPs) بهتر کند. در واقع، سایت را برای کوئریهای سرچ شده توسط کاربران، در صفحه نخست نتایج قرار دهد. اینگونه شانس دیده شدن وبسایت شما بیشتر میشود.
طی سالهای گذشته بسیاری از تکنیکها و روشهای سئو تغییر کرده و پیشرفتهتر شده است. به عنوان مثال، بروزرسانیBERT گوگل در سال 2019 جرقهای در بین متخصصان سئو ایجاد کرد تا بجای بهینهسازی کلمات کلیدی بیشتر به بهینهسازی محتوای هدف جستجو بپردازند. سئو در سال 2021 حتی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. چراکه بهترین راه افزایش ترافیک سایت، جذب ترافیک رایگان از طریق موتورهای جستوجوگر است که این امر با سئو تخصصی سایت امکانپذیر است.
ابزارهای مختلفی برای بهبود و آنالیز سئو وجود دارند. در اینجا چند نمونه از کاربردیترین ابزارهای سئو را به شما معرفی میکنیم.
مفهوم UI و UX در هر جایی که محصول و کاربر وجود داشته باشد، کاربرد دارد و تنها محدود به محیط وب و اپلیکیشن نیست.
UX مخفف عبارت User Experience design و به معنای طراحی تجربه کاربری است. درواقع، UX برای مفهوم تجربه کاربران از مشاهده صفحات وبسایت استفاده میشود. تجربه کاربران شامل تمامی تجربیات، احساسات و رفتارهای کاربران قبل، حین و بعد از ورود به وبسایت است. در واقع، طراح تجربه کاربری گامبهگام برخورد مشتری با خدمات و محصول را مدیریت و برنامهریزی میکند. اینکه هدف از ورود کاربر به وبسایت چیست؟ اینکه کاربر پس از ورود به وبسایت به کجا هدایت شود؟ اینکه چه چیزهایی به کاربر نشان داده شود؟ و... طراح تجربه کاربری بر اساس همین نیازها، درخواستها و پیشنهادهای خود را به تیم طراحی وبسایت، تیم فروش و... ارائه میدهد.
UI مخفف عبارت User Interface design و به معنای طراحی رابط کاربری است. در واقع، UI به معنای بخشی از طراحی وبسایت بوده که هنگام بازدید از وبسایت، توسط کاربران قابل مشاهده است و کاربران با آن در ارتباط هستند. در طراحی UI از ابزارهای قابل مشاهده مثل ویدئوها، تصاویر، جداول، دکمههای اقدام به عمل (call to action) و ... استفاده میشود. در واقع، طراح رابط کاربری با طرحهای گرافیکی و پیاده کردن این طرحها در وبسایت سر و کار دارد. گرافیست، برنامهنویس front end و حتی کارشناس تولید محتوا به نوعی کار UI را انجام میدهند.
به طور کلی، UI تنها بخشی از UX هستش در واقع، از UI برای تحقق اهداف UX استفاده میشه
انواع توسعهدهندهها و برنامهنویسان وب شامل: فرانت اند، بک اند و فول استک است.
فرانتاند (Front End) به قسمتهای قابل مشاهده وبسایت که کاربران با آنها در تعامل هستند، گفته میشود. در بخش فرانتاند تصاویر، فیلمها، پادکستها و هر نوع اطلاعاتی که برای کاربران قابل دیدن و درک کردن باشد، قرار میگیرد. کارهایی مثل بهینهسازی برای موتورهای جستجو توسط فرانتاند انجام میشود. در واقع، برنامهنویس فرانتاند، چگونگی ظاهر و به نظر رسیدن وبسایت را ایجاد میکند.
به طور کلی، فرانتاند از دو بخش: طراحی وبسایت و توسعه رابط کاربری تشکیل شده است. بخش طراحی وب مربوط به طراحی ظاهر وبسایت با استفاده از نرمافزارهای مختلف مثل فتوشاپ است. بخش توسعه رابط کاربری مربوط به پیاده کردن ظاهر سایت در قالب کدهای HTML، JavaScript، CSS و JQuery است. زبانهای برنامهنویسی مورد استفاده در فرانتاند، سمت کاربر (Client Side) است. بنابراین، کاربران میتوانند این کدها را مشاهده کنند.
بکاند (Back End) مربوط به برنامهنویسی هر چیزی است که کاربران آنها را مشاهده نمیکنند. یعنی، بکاند مربوط به کارهای پشت صحنه وبسایت است. در واقع، برنامهنویس بکاند، چگونگی عملکرد وبسایت را ایجاد میکند.
معمولاً بکاند از سه بخش: سرور، برنامه و پایگاه داده (دیتا بیس) تشکیل میشود. تکنولوژیهای بکاند عموماً شامل زبانهای برنامهنویسی مانند PHP، Python، Java و Ruby است. زبانهای برنامهنویسی مورد استفاده در بکاند، سمت سرور (server side) است. بنابراین، کاربران به کدهای نوشتهشده در بکاند دسترسی ندارند و نمیتوانند آنها را ببینند.
اصطلاحاً به فردی که میتواند برنامهنویسی و طراحی فرانت-اند و همچنین بک-اند را انجام دهد، برنامهنویس فول استک (full stack) میگویند. به عنوان مثال وردپرس یک نمونه بسیار خوب برای عملکرد فرانتاند و بکاند با هم است. زیرا وردپرس یک نرمافزار کد باز بوده که برمبنای زبان برنامهنویسی PHP است و به راحتی روی یک سرور به همراه دیتابیس قابل نصب میباشد. در نتیجه، طراحان میتوانند عملکردها و ظاهر وبسایتها را به وسیله کدنویسیهای متناسب تغییر دهند.
CMS مخفف عبارت Content Management System و به معنای سیستم مدیریت محتوا است.
در واقع، سیستم مدیریت محتوا یک سیستم نرمافزاری شامل ابزارهایی جهت مدیریت محتوا وبسایتها میباشد.
از جمله پرطرفدارترین سیستمهای مدیریت محتوا میتوان موارد زیر را نام برد:
امروزه، در جهان بیش از 30 درصد وبسایتها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنند.
موتور جستجو وب، ابزاری مبتنی بر وب است که بر اساس الگوریتمی که دارد کوئریها و اطلاعات مورد نیاز کاربران را از پایگاه دادهها و سایتهای مختلف استخراج کرده و آنها را نمایش میدهد.
در واقع، موتورهای جستوجو دائماً با استفاده از ابزارهای مختلف خود (همچون رباتها یا اسپایدرها) در تمامی سایتهای اینترنت به جستوجو و جمعآوری اطلاعات مشغول هستند (خزیدن یا کراول کردن).
موتورهای جستوجو اطلاعات جمعآوری شده را دستهبندی و مرتب کرده (ایندکسینگ) و در دیتابیس (پایگاه دادهها) خود ذخیره میکنند.
هنگامی که کاربران در هر کدام از موتورهای جستوجو کوئریهای خود را سرچ میکنند، این موتورها در سطح وب به دنبال سایتها و اطلاعات مورد نیاز کاربران نمیگردند. بلکه تمامی موتورهای جستوجو کوئریهای کاربران را در پایگاه دادههای خود جستوجو میکنند. به علاوه، همه موتورهای جستوجو تلاش میکنند تا با توجه به فاکتورهای مختلف و به کمک الگوریتمهای خود بهترین و مرتبطترین نتایج را در SERPs به کاربران نمایش بدهند (انتخاب نتایج و رتبهبندی سایتها).
از جمله محبوبترین موتورهای جستوجو میتوان موارد زیر را نام برد:
امروزه، در جهان بیش از 75 درصد کاربران از موتور جستوجوگر گوگل استفاده میکنند.
گوگل برای رتبه دادن به سایتهای مختلف، بیشتر از 200 فاکتور را در نظر میگیرد. اگرچه برخی از این فاکتورها مشخص هستند اما بسیاری از آنها نیز به عنوان یک راز نزد گوگل باقی مانده است.
در اینجا ما شما را با تعدادی از مهمترین فاکتورهای مورد نیاز برای قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل آشنا میکنیم:
الگوریتمهای گوگل مجموعهای از قوانین و روشهایی هستند که به صورت گامبهگام یک هدف خاص (مثلاً تشخیص محتوای کپی شده از سایتهای دیگر) را دنبال میکنند.
الگوریتم های گوگل با هدف کاهش رتبه وبسایتهای بیکیفیت و افزایش رتبه سایتهای باارزش و کاربرمحور به کار میروند.
با این وجود، برخی از الگوریتمها نیز به منظور بهبود عملکرد خود موتور جستوجوی گوگل استفاده میشوند.
الگوریتمهای گوگل به 2 دسته کلی تقسیم میشوند:
از جمله مهمترین الگوریتمهای گوگل میتوان موارد زیر را نام برد:
پنالتی گوگل، در واقع همان جریمه شدن سایتها توسط گوگل است. الگوریتمهای مختلف گوگل (پنالتی الگوریتمی) و گاهی اوقات کارمندان بخش مبارزه با اسپم گوگل (پنالتی دستی) شدیداً با سایتهایی که قصد نقض قوانین و استانداردهای گوگل را دارند، برخورد کرده و آنها را جریمه میکنند.
همانطور که گفته شد، دو نوع جریمه دستی و الگوریتمی وجود دارد:
برای اینکه بفهمید آیا به صورت دستی جریمه شدهاید یا نه، باید وارد گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر تولز) شده و اعلانهای دریافتی جدید را بررسی کنید.
برای اینکه متوجه شوید آیا توسط الگوریتمهای گوگل جریمه شدهاید یا خیر، باید بازه زمانی که رتبه شما کاهش یافته را جهت پی بردن به اینکه آیا آپدیت الگوریتمهای گوگل در آن موقع اتفاق افتاده یا خیر بررسی کنید. برای این کار، شما میتوانید تاریخچه تغییرات الگوریتمهای گوگل را بررسی کنید. معروفترین الگوریتمهایی که تاکنون چندین بار بروزرسانی شدهاند، الگوریتم پاندا (مسئول بررسی کیفیت محتواها) و الگوریتم پنگوئن (مسئول بررسی کیفیت بک لینکها و توزیع انکر تکستها) هستند.
پس از پیدا کردن علت جریمه سایت (پنالتی دستی یا الگوریتمی) باید متناسب با دلیل جریمه شدن، اقدامات لازم را انجام دهید.
مثلاً به تولید محتواهای با کیفیت بپردازید، محتواهای کپی شده را حذف کنید، محتواهای مخفی شده را حذف یا قابل دید کنید، لینکهای داخلی و خارجی را بهتر کنید، بک لینکهای معتبر دریافت کنید و...
به طور کلی، برای اینکه گوگل وبسایت شما رو جریمه نکنه باید از قوانین و دستورالعملهاش پیروی کنید
علم سئو سالهای ابتدایی عمر خود را طی میکند. تکنیکها، روشها و مهارتهای سئو روز به روز در حال تخصصیتر شدن هستند.
افرادی که با بازاریابی آنلاین سر و کار دارند، برای کسب نتایج بهتر باید همراه با پیشرفت سئو، تکنیکها و روشهای نوین آن را بیاموزند.
در این مقاله تلاش شد تا شما را با سئو و مبانی آن آشنا کنم و اطلاعات تخصصی روز سئو را به شما عزیزان انتقال دهم.
منبع : hamedmahdizadeh.ir/سئو-چیست/