آموزش حرفه ای سئو توسط حامد مهدی زاده

آموزش های رایگان سئو سایت در سال 2020 با جدیدترین روش های اصولی به صورت کلاه سفید در الگوریتمهای جدید

آموزش حرفه ای سئو توسط حامد مهدی زاده

آموزش های رایگان سئو سایت در سال 2020 با جدیدترین روش های اصولی به صورت کلاه سفید در الگوریتمهای جدید

سئو یا (SEO) چیست ؟،تعریف سئو چیست ؟

سئو چه تعریفی دارد ؟ سئو چگونه کار میکند و هدف ما از سئو کردن یک سایت چیست ؟ کاربرد سئو برای سایت و وب سایت ها چیست ؟

سئو علم جدیدی است که تکنیک‌های آن، روز به روز در حال پیشرفت و تخصصی‌تر شدن است. بنابراین، اگر به تازگی با دیجیتال مارکتینگ آشنا شده‌اید و در ابتدای راه هستید، به آموزش‌ اصولی نیاز دارید. حتی اگر در زمینه سئو حرفه‌ای هستید، بازهم به آموزش‌های جدید نیاز دارید.

شما هم دوست دارید سایتتون همیشه تو صفحه اول نتایج گوگل باشه؟؟؟ می‌پرسید چرا؟ خب مشخصه! برای اینکه اعتبارتون بیشتر بشه و به طور شگفت‌انگیزی کسب‌وکارتون رشد کنه. می‌پرسید چه جوری؟ خب پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله آموزشی و پولساز با من همراه باشید تا با مفاهیم سئو و تعاریف آن به صورت کاربردی آشنا شوید .

سئو یا (SEO)چیست؟

تاریخچه سئو به دهه 90 میلادی برمی‌گردد. زمانیکه موتورهای جست‌وجو یکی پس از دیگری متولد شدند. در واقع، سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (همچون گوگل، بینگ و یاهو) است.

طبق نظر حامد مهدی‌زاده:

سئو یعنی شروع درآمد از کسب ‌و کار شما در اینترنت

سئو چگونه کار می‌کند؟

در واقع، سئو تلاش می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های خود رتبه وب‌سایت شما را در لیست نتایج موتورهای جست‌وجو (SERPs) بهتر کند. در نتیجه، شانس دیده شدن سایت شما افزایش می‌یابد. بنابراین، مخاطبین بیشتری جذب وب‌سایت شما شده و مشتریان کسب‌وکار شما بیشتر می‌شوند. در نهایت، تجارت شما رشد چشمگیری پیدا می‌کند.

[video width="1920" height="1080" mp4="https://hamedmahdizadeh.ir/wp-content/uploads/2020/11/سئو-چیست؟.mp4"][/video]

برای آموزش سئو چه مهارت‌هایی باید داشته باشیم؟

برای یادگیری سئو باید ذهنی مشتاق، تحلیلگر و محقق داشته باشید. همچنین باید مهارت‌های زیر را دارا باشید:

  • داشتن مهارت‌های اجتماعی عالی
  • داشتن ذهنیت منتقدانه
  • داشتن روحیه پویا، با انگیزه و انطباق‌پذیر
  • داشتن ویژگی شوخ‌طبعی
  • داشتن توانایی خوب صحبت کردن و خوب نوشتن
  • داشتن مهارت‌ آنالیز کردن و تجزیه و تحلیل
  • داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی و تکنیکال

آیا سئو سخت است؟

خیر. به طور کلی، سئو یک علم جذاب و شیرین است. ولی برای یادگیری سئو شما باید علاقه داشته باشید و از منابع حرفه‌ای استفاده کنید. داشتن علاقه و استفاده از منابع معتبر موجب می‌شود مفاهیم و تکنیک‌های سئو را به صورت کامل و آسان یاد بگیرید.

یادگیری سئو چقدر طول می‌کشد؟

بستگی دارد! فاکتورهای مختلفی بر مدت‌زمان یادگیری سئو تأثیرگذار هستند. میزان علاقه شما، میزان وقتی که برای آموزش صرف می‌کنید، میزان تلاش شما و منابع آموزشی مورد استفاده شما از جمله موارد تأثیرگذار بر مدت‌زمان یادگیری سئو هستند. اما به طور کلی، یادگیری سئو در حد مبتدی بین 1 تا 3 ماه زمان می‌خواهد. آموزش پیشرفته سئو به زمان بیشتری نیاز دارد و تقریباً بین 6 تا 18 ماه طول می‌کشد.

یادگیری سئو را چگونه آغاز کنیم؟

بستگی دارد که دانش شما در چه حدی است. مبتدی هستید و یا اینکه هیچ شناختی از سئو ندارید؟! در هر صورت، اولین قدم، پیدا کردن یک منبع آموزشی معتبر است. علاوه‌براین، می‌توانید از یک مربی استفاده کنید. همچنین بهتر است در کانال‌ها و گروه‌های آموزش سئو عضو شوید.

یادگیری سئو را چگونه آغاز کنیم؟

سئو را چگونه بیاموزیم؟

بعد از اینکه با دانش سئو به صورت مقدماتی آشنا شدید، وقت تمرین کردن به صورت عملی است. اولین قدم این است که یک وب‌سایت برای خودتان راه‌اندازی کنید. و یا اینکه با یکی از دوستانتان صحبت کنید و از وب‌سایت او برای تمرین استفاده کنید. اینگونه می‌توانید تمام آموخته‌های خود را به صورت عملی تمرین کنید.

آیا آموزش سئو رایگان است؟

هم بله و هم نه! به طور کلی، برای یادگیری سئو نیازی نیست که به دنبال کلاس‌ها و پکیج‌های پرهزینه باشید. تازه با خرید پکیج‌ها یا ثبت نام در خیلی از این کلاس‌ها فقط و فقط وقت خود را تلف می‌کنید و بی‌جهت پول خود را هدر می‌دهید. در صورتی که شما تنها با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید منابع آموزشی رایگان فراوانی را پیدا کنید.

معتبرترین منابع رایگان آموزش سئو کدام است؟

وب‌سایت‌های backlinko.com، neilpatel.com، mangools.com و moz.com از جمله معتبرترین و با کیفیت‌ترین منابع خارجی آموزش سئو هستند. این وب‌سایت‌ها مقالات و محتواهای آموزشی زیادی را در دسترس کاربران قرار داده‌اند. وب‌سایت seorooz.net نیز از جمله معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین منابع داخلی آموزش سئو و برندینگ محسوب می‌شود. آکادمی سئو روز بیش از صدها آموزش حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف خدمات سئو و طراحی سایت را برای کاربران فراهم کرده است.

اهمیت سئو چیست؟

امروزه بیشتر افراد برای برطرف کردن نیازهای روزانه خود از اینترنت استفاده می‌کنند. مثلاً اگر فردی بخواهد یک ساعت طلا!!! برای هدیه دادن انتخاب کند، ابتدا به سراغ اینترنت می‌رود. به علاوه، پس از سرچ در اینترنت بیشتر کاربران (بیش از 70 درصد) یکی از 5 وب‌سایتی ابتدایی در لیست نتایج موتورهای جست‌وجو را انتخاب می‌کنند. بنابراین، برای دیده شدن باید وب‌سایت شما نیز در صفحه اول گوگل باشد.

شکستن شاخ گوگل و قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل برای کوئری‌های سرچ شده به وسیله کاربران، توسط سئو سایت امکان‌پذیر است.

قرار گرفتن در صفحه نخست لیست نتایج گوگل کاری سخت و کمی طولانی اما لذت‌بخش است. لازمه این کار سئو به صورت حرفه‌ای است. بنابراین، باید گفت که آموزش پیشرفته و کاربردی سئو جهت قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل برای صاحبان تمامی کسب‌وکارها ضروری است.

در واقع، یه جورائی سئو مغز متفکر دیجیتال مارکتینگ هستش

هدف سئو چیست؟

به طور کلی، سئو 2 هدف مهم را دنبال می‌کند.

  • هدف اول: معتبر جلوه دادن سایت خود برای موتورهای جست‌وجو و درنتیجه قرار گرفتن در صفحه نخست نتایج جست‌وجو است.
  • هدف دوم: جلب رضایت کاربران اینترنتی و تبدیل کردن آنها به مشتریان کسب‌وکار خود است.

مهم‌ترین کاربرد سئو برای کسب‌وکار شما چیست؟

از جمله کاربردهای مهم سئو برای تجارت شما می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مدیریت ایجاد و تعیین مسیر بازاریابی (برای جذب مشتری و کسب درآمد)
  • افزایش کمی ترافیک سایت
  • افزایش کیفی ترافیک سایت
  • برندسازی (در واقع، افزایش آگاهی مشتریان و در نتیجه افزایش شانس فروش در آینده)
  • مدیریت کردن و محافظت کردن از برند و اعتبار خود
  • خدمت‌رسانی مناسب به کاربران (مطمئن شدن از پاسخگویی به تمامی کوئری‌ها و نیازهای مشتریان)

چه کسب‌وکارهایی به سئو نیاز دارند؟

فرقی ندارد کسب‌وکار شما کوچک باشد یا بزرگ. شما صاحب هر نوع تجارتی که هستید برای رقابت با رقبای کاری خود و  رسیدن به صفحه اول گوگل باید به فکر سئو سایت خود باشید.

از جمله این کسب‌وکارها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کلینیک‌ها و مطب‌ها
  • مراکز بهداشتی و خدمات درمانی
  • مراکز توانبخشی
  • مؤسسات حقوقی
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی
  • اداره‌ها و شرکت‌ها
  • کارگزاری‌های بورس
  • انواع فروشگاه‌ها
  • آکادمی‌ها و تیم‌های ورزشی
  • باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی
  • مؤسسات خبری
  • مؤسسات فرهنگی و هنری
  • مؤسسات تبلیغاتی
  • مراکز تفریحی
  • تورهای گردشگری
  • آژانس‌های مسافرتی
  • هتل‌ها و مهمان‌پذیرها
  • رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها
  • کسب‌وکارهای شخصی

در واقع، شما صاحب هر نوع شغل و حرفه‌ای که هستید باید این را بدانید که: برای رشد و پیشرفت در تجارت خود، سئو سایت از نان شب برای شما واجب‌تر است.

در دنیای دیجیتال امروزی، همه کسب‌وکارها به سایت، و همه سایت‌ها به سئو نیاز دارند

انواع سئو سایت کدام است؟

سئو موضوعی وسیع در دیجیتال مارکتینگ است و انواع زیادی دارد. در اینجا مهم‌ترین انواع سئو را باهم بررسی می‌کنیم.

سئو داخلی سایت (on-page SEO یا on-site SEO)

سئو داخلی به استفاده از تکنیک‌هایی برای بهینه‌سازی فاکتورهای داخلی صفحه و سایت شما می‌پردازد. در سئو داخلی موارد زیر مورد بهینه‌سازی قرار می‌گیرد:

  • عنوان صفحه (Page Title)
  • توضیحات متا (Meta Description)
  • تیترها (Headings)
  • عنوان (Title) و تگ آلت (Alt tag) تصاویر
  • محتوای صفحه
  • کلمات کلیدی
  • لینک‌سازی (لینک بیلدینگ) داخلی و خارجی سایت

  

سئو خارجی سایت (off-page SEO یا off-site SEO)

سئو خارجی، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که در خارج از سایت شما به کسب اعتبار و محبوبیت برای شما می‌پردازد. سئو خارجی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • ثبت‌نام در موتورهای جست‌وجو (گوگل، بینگ، یاهو و ...) به صورت دستی
  • وبلاگ نویسی
  • نوشتن ریپورتاژ خبری
  • عضویت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (social media) مثل اینستاگرام
  • عضویت و فعالیت در سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مثل آپارات
  • عضویت در انجمن‌ها و فروم‌های مرتبط با کسب‌وکار خود و فعالیت در آنها (ارائه نظرات و پاسخ دادن به سؤالات)
  • نوشتن نظر خود به همراه آدرس سایت خود در بلاگ سایت‌های مرتبط
  • عضو شدن در دایرکتوری‌های مرتبط با کسب‌وکار خود
  • فعالیت در سایت‌های سوشال بوک‌مارکینگ (social bookmarking)

سئو تکنیکال (فنی)

سئو تکنیکال (Technical SEO) به مراحل بهینه‌سازی سایت، برای خزیده شدن و ایندکس شدن راحت‌تر سایت توسط موتورهای جست‌وجو گفته می‌شود. در واقع، سئو تکنیکال شامل کلیه‌ی فعالیت‌هایی است که باعث می‌شود کاربران و ربات‌های گوگل سریع‌تر و ساده‌تر صفحات سایت را بررسی کنند.

سئو تکنیکال موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بهینه سازی ساختار سایت
  • بارگذاری (loading) سریع صفحه و سایت
  • ریسپانسیو و مناسب بودن سایت برای نمایش در انواع دستگاه‌ها (لپ‌تاپ، موبایل، تبلت و...)
  • استفاده از کدهای اسکیما (schema codes)
  • بهینه کردن نقشه سایت (sitemap)
  • بهینه‌سازی صفحات ۴۰۴ و لینک‌های خراب
  • جلوگیری از وجود صفحات تکراری (duplicate content) با استفاده از تگ کانونیکال (canonical tag)
  • استفاده از Breadcrumb
  • بهینه‌سازی فایل robots.txt
  • رسیدگی به امنیت سایت

سئو برای جست‌وجوی صوتی (voice search)

بهینه کردن وب‌سایت از نظر سرچ صوتی برای موتورهای جست‌وجو یکی از جدیدترین انواع سئو است. جست‌وجوی صوتی به وسیله ابزارهایی همچون Aleza، Google Home و Siri در حال تخصصی‌تر شدن است. در این نوع سئو شما باید وب‌سایت خود را از نظر کلمات و عبارات کلیدی که مخاطبان به صورت صوتی و حتی عامیانه سرچ می‌کنند، بهینه کنید. بنابراین، سعی کنید از عبارات کلیدی عامیانه در محتواهای خود استفاده کنید. به علاوه، برای پاسخگویی بهتر و سریع‌تر به کوئری‌های کاربران، مطالب مهم‌تر را در ابتدای متن قرار دهید.

انواع خدمات سئو چیست؟

سئو محلی (لوکال)

سئو محلی (Local SEO) با استفاده از روش‌های ویژه موجب می‌شود که خدمات و محصولات کسب‌وکار شما به صورت محلی و در جامعه آماری مدنظرتان تبلیغ شود. درواقع، تمرکز سئو محلی روی کاربران در منطقه جغرافیایی و محلی مشخصی است.

سئو محلی تکنیک‌های زیر را شامل می‌شود:

  • ثبت سایت در گوگل مپ
  • استفاده از گوگل بیزینس (ولی فعلا در ایران غیر فعال است)
  • بهینه‌سازی تگ عنوان صفحه، توضیحات متا، انکرتکست‌ها، تگ آلت و عبارات کلیدی با به کار بردن تگ جغرافیایی در آنها
  • عضویت و فعالیت در دایرکتوری‌ها
  • استراتژی مناسب برای شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از تگ جغرافیایی در پست‌های شبکه‌های اجتماعی

سئو تجارت الکترونیکی یا تجارت آنلاین (Ecommerce SEO)

سئو تجارت الکترونیکی یا کسب‌وکارهای اینترنتی به منظور افزایش کمی و کیفی ترافیک و‌ب‌سایت و درنتیجه افزایش فروش در فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد.

 

نکات مهمی که باید در سئو Ecommerce در نظر بگیرید شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهینه‌سازی کلمات و عبارات کلیدی (استفاده از گوگل ساجست، پیشنهادهای آمازون، یوتیوب و... برای پیدا کردن پرکاربردترین کلمات و عبارات کلیدی سرچ شده توسط کاربران)
  • ایجاد معماری وب‌سایت برمبنای کلمات و عبارات کلیدی
  • تولید محتواهای باکیفیت و کاربرپسند (تصویر، ویدئو و...)
  • ایجاد لینک بیلدینگ داخلی و خارجی براساس کلمات کلیدی
  • دریافت بک لینک معتبر از وب‌سایت‌های مرتبط
  • بهبود تجربه کاربری (UX) و رابط کاری (UI)
  • ایجاد و فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی

سئو سازمانی (Enterprise SEO)

سئو سازمانی را می‌توان مجموعه‌ای از استراتژی‌های بهینه‌سازی موتور جستجو با هدف بهبود حضور ارگانیک یک شرکت و سازمان بزرگ تعریف کرد. در واقع، سئو سازمانی روی وب‌سایت‌های بسیار بزرگ با چندین هزار صفحه انجام می‌شود. تجارت‌های کوچک بیشتر روی عبارات کلیدی طولانی و کم رقابت هدف‌گذاری می‌کنند ولی در سئو سازمانی بیشتر روی کلمات کلیدی کوتاه و پررقابت هدف‌گذاری می‌شود.

نکاتی مهمی که در سئو سازمانی باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهبود کراول شدن (crawling) سایت توسط خزنده‌های گوگل
  • بهبود تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)
  • هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی برجسته و مؤثر
  • بهینه کردن وب‌سایت برای سرچ صوتی و بصری (Voice and Visual Search)
  • افزایش کمی و کیفی لینک‌سازی داخلی
  • دریافت بک لینک‌های خیلی معتبر (از سازمان‌های بزرگ و معتبر)

انواع روش‌های سئو چیست؟

روش‌های مختلفی برای پرداختن به انواع سئو وجود دارد. در اینجا این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

‌سئو کلاه سفید (white hat SEO)

سئو کلاه سفید بر استفاده از مجموعه تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی سایت براساس قوانین گوگل، به شکل استاندارد تمرکز دارد. سئو کلاه سفید روش مناسبی در بهینه کردن سایت به صورت اصولی است. اما سئو کلاه سفید کمی زمان‌بر بوده و طول می‌کشد تا به نتایج مورد نظر خود برسید.

از جمله تکنیک‌های مورد استفاده در روش کلاه سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از عبارات کلیدی مناسب (توجه به کیفیت عبارات کلیدی)
  • عدم بمباران متن توسط عبارات کلیدی (توجه به کمیت عبارات کلیدی)
  • تهیه محتواهای باکیفیت و یونیک
  • لینک‌سازی (لینک بیلدینگ) طبیعی
  • دریافت بک لینک‌های معتبر
  • پرداختن به سئو تکنیکال اصولی

‌سئو کلاه خاکستری (grey hat SEO)

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از روش‌های کلاه سفید و سیاه را در خود دارد. زمان به نتیجه رسیدن در این روش سریع‌تر از سئو کلاه سفید است. اما در سئو کلاه خاکستری همچون سئو کلاه سیاه و با احتمال کمتر، خطر جریمه شدن توسط الگوریتم‌های گوگل وجود دارد.

در واقع، استفاده از سئو کلاه خاکستری مثل استفاده از میان‌بری است که روی لبه پرتگاه قرار دارد.

از جمله تکنیک‌های مورد استفاده در روش کلاه خاکستری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید دامنه‌های ارزان و یا منقضی شده که مرتبط با وب‌سایت شما هستند و استفاده از محتوای آنها و یا بک لینک گرفتن از آنها
  • طراحی مجدد سایت بعد از چند سال
  • گذاشتن کامنت در وب‌سایت خود و یا در دیگر وب‌سایت‌های مرتبط و بک لینک دادن به قسمت‌های مختلف سایت خود
  • قرار دادن لینک سایت خود در خبرنامه‌های سایت‌های خبری
  • استفاده از چندین حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و بک لینک دادن به وب‌سایت خود

‌سئو کلاه سیاه (black hat SEO)

سئو کلاه سیاه دقیقاً برعکس سئو کلاه سفید عمل می‌کند. در سئو کلاه سیاه از تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی به شیوه‌ای خلاف قوانین گوگل استفاده می‌شود. سئو کلاه سیاه در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسد. اما در این روش خطر جریمه شدن توسط الگوریتم‌های وحشی گوگل به شدت بالا است.

از جمله تکنیک‌های مورد استفاده در روش کلاه سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از عبارات و کلمات کلیدی نامرتبط
  • بمباران متن توسط کلمات کلیدی
  • استفاده از محتواهای کپی شده از وب‌سایت‌های دیگر
  • استفاده از محتواهای کم‌حجم و بی‌کیفیت
  • استفاده از محتواهای مخفی
  • ایجاد مزرعه لینک در تولید محتوا
  • دریافت بک لینک‌های نامرتبط

وظیفه متخصص سئو چیست؟

یک متخصص سئو حرفه‌ای تلاش می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های ویژه در داخل و خارج از وب ‌سایت، وضعیت وب ‌سایت را در لیست نتایج موتورهای جست‌وجو (SERPs) بهتر کند. در واقع، سایت را برای کوئری‌های سرچ شده توسط کاربران، در صفحه نخست نتایج قرار دهد. اینگونه شانس دیده شدن وب‌سایت شما بیشتر می‌شود.

آیا سئو در سال 2021 کاربرد دارد؟

طی سال‌های گذشته بسیاری از تکنیک‌ها و روش‌های سئو تغییر کرده و پیشرفته‌تر شده است. به عنوان مثال، بروزرسانیBERT گوگل در سال 2019 جرقه‌ای در بین متخصصان سئو ایجاد کرد تا بجای بهینه‌سازی کلمات کلیدی بیشتر به بهینه‌سازی محتوای هدف جستجو بپردازند. سئو در سال 2021 حتی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. چراکه بهترین راه افزایش ترافیک سایت، جذب ترافیک رایگان از طریق موتورهای جست‌وجوگر است که این امر با سئو تخصصی سایت امکان‌پذیر است.

تکنیک‌های طلایی رسیدن به صفحه اول گول چیست؟

در اینجا مهم‌ترین فاکتورهای مورد نیاز برای رسیدن به صفحه نخست گوگل را به ترتیب بیان می‌کنیم:
  • تعیین اهداف خود
  • یادگیری نحوه عملکرد سئو و انواع تکنیک‌ها و روش‌های آن
  • آنالیز رقبای کسب‌وکار خود
  • پیدا کردن کوئری‌های کاربران (در واقع، پیدا کردن محتواهای مورد نیاز کاربران)
  • تولید محتوای (متن کوتاه، مقاله، تصویر، فیلم، پادکست) ارزشمند و جذاب
  • پرداختن به سئو داخلی سایت
  • پرداختن به سئو خارجی سایت
  • پرداختن به سئو تکنیکال
  • ارزیابی پیوسته میزان موفقیت در سئو با استفاده از ابزارهای مختلف آنالیز سئو

مهم‌ترین ابزارهای کاربردی سئو کدام است؟

ابزارهای مختلفی برای بهبود و آنالیز سئو وجود دارند. در اینجا چند نمونه از کاربردی‌ترین ابزارهای سئو را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی

  • Google Keyword Planner
  • Answer the Public
  • AlsoAsked.com
  • Google trends
  • Ubersuggest
  • KWfinder
  • Ahrefs’ Keyword Generator
  • MozBar
  • SEMrush
  • Google suggests

بهترین ابزارها برای بررسی سئو داخلی سایت (on-site SEO)

  • SERPSim
  • Google’s Rich Results Test
  • Merkle’s Schema Markup Generator
  • Ahrefs’ SEO Toolbar

بهترین ابزارها برای بررسی لینک‌سازی (link building)

  • Ahrefs’ Backlink Checker
  • Hunter.io
  • Scraper
  • (Help a Reporter (HARO
  • Streak

بهترین ابزارها برای بررسی سئو تکنیکال (technical SEO)

  • Google Search Console
  • Ahrefs Webmaster Tools
  • Screaming Frog
  • GTMetrix
  • Google’s Mobile-Friendly Test
  • Page Speed Insights
  • Smush
  • Where Goes
  • Robots.txt Generator
  • HeadmasterSEO

بهترین ابزارها برای بررسی سئو محلی (local SEO)

  • Google My Business
  • Whitespark’s Google Business Review Link Generator
  • Whitespark’s Local Citation Finder

بهترین ابزارها برای برای تجزیه و تحلیل

  • Google Analytics
  • Keyword Hero
  • Google Data Studio
  • Ahrefs’ WordPress SEO Plugin
  • Mozcast
  • WooRank

بهترین ابزارها برای ارزیابی کراولینگ و ایندکسینگ

  • Screaming Frog
  • SEOlyzer
  • HEADMaster SEO
  • XML Sitemaps

بهترین ابزارها برای ارزیابی رتبه‌بندی

  • Alexa.com
  • Ahrefs’ SERP checker
  • BrightLocal’s Local Search Results Checker
  • MobileMoxie’s SERPerator tool

بهترین افزونه‌های وردپرس برای سئو

  • Yoast SEO
  • Rank Math
  • Ahrefs WordPress SEO Plugin
  • SEOPress
  • All In One SEO Pack
  • SEO Ultimate

مفهوم UX و UI چیست؟

مفهوم UI و UX در هر جایی که محصول و کاربر وجود داشته باشد، کاربرد دارد و تنها محدود به محیط وب و اپلیکیشن نیست.

  • مفهوم طراحی تجربه کاربری (UX) در وب چیست؟

UX مخفف عبارت User Experience design و به معنای طراحی تجربه کاربری است. درواقع، UX برای مفهوم تجربه کاربران از مشاهده صفحات وب‌سایت استفاده می‌شود. تجربه کاربران شامل تمامی تجربیات، احساسات و رفتارهای کاربران قبل، حین و بعد از ورود به وب‌سایت است. در واقع، طراح تجربه کاربری گام‌به‌گام برخورد مشتری با خدمات و محصول را مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند. اینکه هدف از ورود کاربر به وب‌سایت چیست؟ اینکه کاربر پس از ورود به وب‌سایت به کجا هدایت شود؟ اینکه چه چیزهایی به کاربر نشان داده شود؟ و... طراح تجربه کاربری بر اساس همین نیازها، درخواست‌ها و پیشنهادهای خود را به تیم طراحی وب‌سایت، تیم فروش و... ارائه می‌دهد.

 
  • مفهوم طراحی رابط کاربری (UI) در وب چیست؟

UI مخفف عبارت User Interface design و به معنای طراحی رابط کاربری است. در واقع، UI به معنای بخشی از طراحی وب‌سایت بوده که هنگام بازدید از وب‌سایت، توسط کاربران قابل مشاهده است و کاربران با آن در ارتباط هستند. در طراحی UI از ابزارهای قابل مشاهده مثل ویدئوها، تصاویر، جداول، دکمه‌های اقدام به عمل (call to action) و ... استفاده می‌شود. در واقع، طراح رابط کاربری با طرح‌های گرافیکی و پیاده کردن این طرح‌ها در وب‌سایت سر و کار دارد. گرافیست، برنامه‌نویس front end و حتی کارشناس تولید محتوا به نوعی کار UI را انجام می‌دهند.

به طور کلی، UI تنها بخشی از UX هستش در واقع، از UI برای تحقق اهداف UX استفاده می‌شه

انواع توسعه دهنده وب (web developer) چیست؟

انواع توسعه‌دهنده‌ها و برنامه‌نویسان وب شامل: فرانت اند، بک اند و فول استک است.

فرانت‌ اند (Front-end) چیست؟

فرانت‌اند (Front End) به قسمت‌های قابل مشاهده وب‌سایت که کاربران با آنها در تعامل هستند، گفته می‌شود. در بخش فرانت‌اند تصاویر، فیلم‌ها، پادکست‌ها و هر نوع اطلاعاتی که برای کاربران قابل دیدن و درک کردن باشد، قرار می‌گیرد. کارهایی مثل بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو توسط فرانت‌اند انجام می‌شود. در واقع، برنامه‌نویس فرانت‌اند، چگونگی ظاهر و به نظر رسیدن وب‌سایت را ایجاد می‌کند.

به طور کلی، فرانت‌اند از دو بخش: طراحی وب‌سایت و توسعه رابط کاربری تشکیل شده است. بخش طراحی وب مربوط به طراحی ظاهر وب‌سایت با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مثل فتوشاپ است. بخش توسعه رابط کاربری مربوط به پیاده کردن ظاهر سایت در قالب کدهای HTML، JavaScript، CSS و JQuery است. زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده در فرانت‌اند، سمت کاربر (Client Side) است. بنابراین، کاربران می‌توانند این کدها را مشاهده کنند.

بک‌ اند (Back-end) چیست؟

بک‌اند (Back End) مربوط به برنامه‌نویسی هر چیزی است که کاربران آنها را مشاهده نمی‌کنند. یعنی، بک‌اند مربوط به کارهای پشت صحنه وب‌سایت است. در واقع، برنامه‌نویس بک‌اند، چگونگی عملکرد وب‌سایت را ایجاد می‌کند.

معمولاً بک‌اند از سه بخش: سرور، برنامه و پایگاه داده (دیتا بیس) تشکیل می‌شود. تکنولوژی‌های بک‌اند عموماً شامل زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP، Python، ‌Java و Ruby است. زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده در بک‌اند، سمت سرور (server side) است. بنابراین، کاربران به کدهای نوشته‌شده در بک‌اند دسترسی ندارند و نمی‌‌توانند آن‌ها را ببینند.

برنامه‌نویس فول استک (Full Stac Developer) کیست؟

اصطلاحاً به فردی که می‌تواند برنامه‌نویسی و طراحی فرانت‌-اند و همچنین بک-اند را انجام دهد، برنامه‌نویس فول استک (full stack) می‌گویند. به عنوان مثال وردپرس یک نمونه بسیار خوب برای عملکرد فرانت‌اند و بک‌اند با هم است. زیرا وردپرس یک نرم‌افزار کد باز بوده که برمبنای زبان برنامه‌نویسی PHP است و به راحتی روی یک سرور به همراه دیتابیس قابل نصب می‌باشد. در نتیجه، طراحان می‌توانند عملکردها و ظاهر وب‌سایت‌ها را به وسیله کدنویسی‌های متناسب تغییر دهند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

CMS مخفف عبارت Content Management System و به معنای سیستم مدیریت محتوا است.

در واقع، سیستم مدیریت محتوا یک سیستم نرم‌افزاری شامل ابزارهایی جهت مدیریت محتوا وب‌سایت‌ها می‌باشد.

محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) کدام است؟

از جمله پرطرفدارترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وردپرس (WordPress)
  • جوملا (Joomla)
  • دروپال (Drupal)
  • پرستاشاپ (PrestaShop)
  • تایپو3 (TYPO3)
  • اپن کارت (OpenCart)
  • مجنتو (Magento)

امروزه، در جهان بیش از 30 درصد وب‌سایت‌ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند.

موتور جست‌وجوی وب چیست؟

موتور جستجو وب، ابزاری مبتنی بر وب است که بر اساس الگوریتمی که دارد کوئری‌ها و اطلاعات مورد نیاز کاربران را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های مختلف استخراج کرده و آنها را نمایش می‌دهد.

موتورهای جست‌وجوگر وب چگونه کار می‌کنند؟

تقریباً همه‌ی موتورهای جست‌وجو دارای 3 عملکرد اصلی زیر هستند:
  • خزیدن یا کراولینگ (crawling)
  • فهرست‌بندی یا ایندکس کردن (indexing)
  • انتخاب نتایج و رتبه‌بندی (Creating results and ranking)

خزیدن یا کراولینگ (crawling)

در واقع، موتورهای جست‌وجو دائماً با استفاده از ابزارهای مختلف خود (همچون ربات‌ها یا اسپایدرها) در تمامی سایت‌های اینترنت به جست‌وجو و جمع‌آوری اطلاعات مشغول هستند (خزیدن یا کراول کردن).

فهرست‌بندی یا ایندکس کردن (indexing)

موتورهای جست‌وجو اطلاعات جمع‌آوری شده را دسته‌بندی و مرتب کرده (ایندکسینگ) و در دیتابیس (پایگاه داده‌ها) خود ذخیره می‌کنند.

انتخاب نتایج و رتبه‌بندی (Creating results and ranking)

هنگامی که کاربران در هر کدام از موتورهای جست‌وجو کوئری‌های خود را سرچ می‌کنند، این موتورها در سطح وب به دنبال سایت‌ها و اطلاعات مورد نیاز کاربران نمی‌گردند. بلکه تمامی موتورهای جست‌وجو کوئری‌های کاربران را در پایگاه داده‌های خود جست‌وجو می‌کنند. به علاوه، همه موتورهای جست‌وجو تلاش می‌کنند تا با توجه به فاکتورهای مختلف و به کمک الگوریتم‌های خود بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در SERPs به کاربران نمایش بدهند (انتخاب نتایج و رتبه‌بندی سایت‌ها).

مهم‌ترین موتورهای جست‌وجو کدام است؟

از جمله محبوب‌ترین موتورهای جست‌وجو می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • گوگل (google)
  • بینگ (bing)
  • یاهو (yahoo)
  • بایدو (baidu)
  • یاندکس (yandex)
  • Ask

امروزه، در جهان بیش از 75 درصد کاربران از موتور جست‌وجوگر گوگل استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل چیست؟

گوگل برای رتبه دادن به سایت‌های مختلف، بیشتر از 200 فاکتور را در نظر می‌گیرد. اگرچه برخی از این فاکتورها مشخص هستند اما بسیاری از آنها نیز به عنوان یک راز نزد گوگل باقی مانده است.

در اینجا ما شما را با تعدادی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد نیاز برای قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل آشنا می‌کنیم:

  • تهیه کردن محتوای هدفمند
  • تهیه کردن محتوای یونیک و منحصر به فرد
  • تهیه کردن محتوای جدید و آپدیت کردن محتواهای قدیمی
  • استفاده از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط
  • بهبود کیفیت و کمیت لینک بیلدینگ
  • بهینه کردن وب‌سایت برای نمایش در تمامی دستگاه‌ها (موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و...)
  • بالا بردن سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • بالا بردن ایمنی وب‌سایت
  • بهبود وب‌سایت برای خزیده شدن توسط موتورهای جست‌وجو
  • افزایش نرخ کلیک (CTR)
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • تأمین نیازهای کاربران و کسب رضایت آنها
  • ایجاد حس اعتبار، اعتماد و حرفه‌ای بودن در کسب‌وکار خود برای کاربران

الگوریتم‌ گوگل چیست و چه هدفی دارد؟

الگوریتم‌های گوگل مجموعه‌ای از قوانین و روش‌هایی هستند که به صورت گام‌به‌گام یک هدف خاص (مثلاً تشخیص محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر) را دنبال می‌کنند.

الگوریتم های گوگل با هدف کاهش رتبه وب‌سایت‌های بی‌کیفیت و افزایش رتبه سایت‌های باارزش و کاربرمحور به کار می‌روند.

با این وجود، برخی از الگوریتم‌ها نیز به منظور بهبود عملکرد خود موتور جست‌وجوی گوگل استفاده می‌شوند.

انواع الگوریتم‌های گوگل کدام است؟

الگوریتم‌های گوگل به 2 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • الگوریتم‌های هسته اصلی گوگل این الگوریتم‌ها به بهبود فرآیندهای رتبه‌بندی سایت‌ها و بهبود عملکرد خود گوگل می‌پردازند.
  • الگوریتم‌های فرعی گوگل این الگوریتم‌ها به صورت خاص یک هدف را دنبال می‌کنند. یعنی بهینه‌سازی رتبه‌بندی را به صورت تخصصی‌تر انجام می‌دهند.

مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل چیست؟

از جمله مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • هسته گوگل
  • پاندا
  • پنگوئن
  • مرغ مگس‌خوار
  • موبایل فرندلی
  • رنک برین
  • موش کور
  • برت

جریمه گوگل (گوگل پنالتی) چیست؟

پنالتی گوگل، در واقع همان جریمه شدن سایت‌ها توسط گوگل است. الگوریتم‌های مختلف گوگل (پنالتی الگوریتمی) و گاهی اوقات کارمندان بخش مبارزه با اسپم گوگل (پنالتی دستی) شدیداً با سایت‌هایی که قصد نقض قوانین و استانداردهای گوگل را دارند، برخورد کرده و آنها را جریمه می‌کنند.

چگونه بفهمیم که گوگل ما را جریمه کرده است؟

همانطور که گفته شد، دو نوع جریمه دستی و الگوریتمی وجود دارد:

  • پنالتی دستی (manual action)

برای اینکه بفهمید آیا به صورت دستی جریمه شده‌اید یا نه، باید وارد گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر تولز) شده و اعلان‌های دریافتی جدید را بررسی کنید.

  • پنالتی الگوریمتی (Algorithmic penalty)

برای اینکه متوجه شوید آیا توسط الگوریتم‌های گوگل جریمه شده‌اید یا خیر، باید بازه زمانی که رتبه شما کاهش یافته را جهت پی بردن به اینکه آیا آپدیت الگوریتم‌های گوگل در آن موقع اتفاق افتاده یا خیر بررسی کنید. برای این کار، شما می‌توانید تاریخچه تغییرات الگوریتم‌های گوگل را بررسی کنید. معروف‌ترین الگوریتم‌هایی که تاکنون چندین‌ بار بروزرسانی شده‌اند، الگوریتم پاندا (مسئول بررسی کیفیت محتواها) و الگوریتم پنگوئن (مسئول بررسی کیفیت بک‌‌ لینک‌ها و توزیع انکر تکست‌ها) هستند.

دلایل پنالتی شدن وب‌سایت در گوگل چیست؟

  • استفاده از هاست‌های رایگان اسپم
  • استفاده از محتواهای ضعیف و بی‌ارزشا
  • ستفاده از محتواها یا عبارات کلیدی پنهان شده در صفحه و/یا بمباران صفحه با عبارات کلیدی
  • وجود لینک‌های مخفی شده و/یا غیر طبیعی در وب‌سایت شما
  • دریافت بک لینک‌های غیرطبیعی توسط وب‌سایت شما
  • مخفی کاری (Cloaking) و ریداریکت‌های غیر اصولی
  • استفاده نادرست از تگ Canonical
  • محتواهای اسپم تولید شده توسط کاربران
  • هک شدن وب‌سایت

چگونه از پنالتی گوگل خارج شویم؟

پس از پیدا کردن علت جریمه سایت (پنالتی دستی یا الگوریتمی) باید متناسب با دلیل جریمه شدن، اقدامات لازم را انجام دهید.

مثلاً به تولید محتواهای با کیفیت بپردازید، محتواهای کپی شده را حذف کنید، محتواهای مخفی شده را حذف یا قابل دید کنید، لینک‌های داخلی و خارجی را بهتر کنید، بک لینک‌های معتبر دریافت کنید و...

به طور کلی، برای اینکه گوگل وب‌سایت شما رو جریمه نکنه باید از قوانین و دستورالعمل‌هاش پیروی کنید

سخن پایانی

علم سئو سال‌های ابتدایی عمر خود را طی می‌کند. تکنیک‌ها، روش‌ها و مهارت‌های سئو روز به روز در حال تخصصی‌تر شدن هستند.

افرادی که با بازاریابی آنلاین سر و کار دارند، برای کسب نتایج بهتر باید همراه با پیشرفت سئو، تکنیک‌ها و روش‌های نوین آن را بیاموزند.

در این مقاله تلاش شد تا شما را با سئو و مبانی آن آشنا کنم و اطلاعات تخصصی روز سئو را به شما عزیزان انتقال دهم.

منبع : hamedmahdizadeh.ir/سئو-چیست/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد