معرفی انواع روش های دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال را میدانید ؟در این مقاله به معرفی بهترین روش ها برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال خواهم پرداخت.انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نوعی رویکرد بازاریابی است که در مرحله اول می بایست به اینترنت متصل شود تا از طریق کانال ها و سیستم عامل های مختلف رسانه های دیجیتال با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند.
بازاریابی دیجیتالی یک اصطلاح فراگیر است که از شاخه های دیجیتالی مانند :
بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق تلفن همراه و ... تشکیل شده است تا از طریق آنها بتواند تکنیک های مفصلی را برای برقراری ارتباط با مشتریان ایجاد کند.
بطور معمول یک کاربرازطریق تلویزیون، کامپیوتر، موبایل، تبلت، رادیو یا سایر رسانه های سنتی محتوا را دریافت می کند.
این تماس دائم با انواع مختلف محتوا بار اطلاعاتی را زیاد و مسیر خرید را بیشتر از گذشته پیچیده می کند.
بازاریابی دیجیتالی به کسب و کارهای انلاین این امکان را داده است تا با نشان دادن خود از طریق کانال ها و نقاط تماس مختلف، با مشتریان در تماس باشند.
امروزه،در کنار روش های سنتی بازاریابی(تلویزیون،رادیو،بیلبورد و..) بازاریابان از طریق این کانال های دیجیتالی می توانند چشم انداز کسب و کارشان را هدایت کنند و با مشتریان فعلی خود در ارتباط باشند.
در این قسمت، بهترین روش ها برای موفقیت در بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ را بررسی می کنیم:
این روش،پیچیدهترین روش بازاریابی است. در این شیوه، کسبوکارها سعی میکنند با یک هویت ثابت و یکپارچه در تمام کانالهای بازاریابی (وبسایت، اپلیکیشن موبایل، خرید حضوری، بیلبورد، کیوسک و …) حضور داشته باشند و پیام خود را به صورت یکسان و یکپارچه به مخاطبان منتقل کنند؛ به طوری که برند آنها به راحتی توسط مردم شناخته شود.
تمرکز بازاریابی omnichannel فقط بر روی معاملات انجام شده توسط مشتریان نیست؛ بلکه با گردآوری دادههای رفتاری کاربران در کانالهای مختلف و تحلیل همزمان آنها، نیازهای مشتریان، تعاملات آنها با هر یک از کانالها و محصولات و برند را هم بررسی میکنند.
به همین دلیل، انتقال پیامها و پیشنهادها به صورت یکسان و یکپارچه در تمامی کانالها، اعم از وبسایت، کمپینهای ایمیلی، شبکههای اجتماعی و فروشگاهها از اهمیت بالایی برخوردار است.
از آنجا که برای فراهم کردن زیرساختهای مناسب و هوشمندسازی و مدیریت ارتباط با مشتریان هزینه زیادی صرف می شود، این نوع بازاریابی نیازمند سرمایهگذاری بیشتری است.
هنگامی که از دستگاههای کامپیوتری مدرن، به طور انحصاری برای تقلید از آن چه که عقل انسان می گوید استفاده می شود، AI معنی می شود.
در بازاریابی دیجیتالی از هوش مصنوعی برای تهیه و گرفتن دستورالعمل و الگو از رفتار کاربران و اصلاح خودکار داده ها استفاده می شود.
به عبارت دیگر،هوش مصنوعی دادههایی را در اختیارمان قرار میدهند که با تجزیه و تحلیل ودرک آنها، میتوان استراتژی مناسبی برای بازاریابی آنلاین خود انتخاب و تعریف کنیم.
با پیشرفت این موضوع، استراتژیهای بازاریابی آنلاین برای مشتریان با ارزش شرکتها بهبود خواهد یافت.
مزیت های استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی آنلاین عبارتند از:
تجربه کاربری بهتر: هوش مصنوعی میتواند دادههای مفیدی از رفتار گذشته کاربران جمعآوری کند و با این کار یک نام تجاری مخصوص به آنان بسازد.
تکنولوژی جستجوی صوتی امروزه یک فرصت عالی به کمک AI در بازاریابی اینترنتی است که میتواند نتایج سریعتری را دریافت کند.
شرکتها هم اکنون میتوانند سایت خود را به همراه همکاران مجازی مانند الکسا، Google Home و SIRI طراحی کنند.
اگر این کار را به درستی انجام دهید، می توانید نام تجاری خود را به عنوان اولین نتیجه در جستجوی صوتی در مرورگرها برجسته کنید.
پیش بینی رفتار مشتری: هوش مصنوعی میتواند از رفتار کاربران جدید هم باخبر شود و آن را پیشبینی کند.این اطلاعات را می توان از پروفایل های شخصی کاربران تحت اختیارتان بدست آورد.
به این ترتیب از نقاط قوت خود مطلع و بر روی استراتژی بازاریابی آنلاین خود مسلط تر می شوید.در نهایت این موضوع به پیشبینی فروش و نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات اینترنتی شما کمک میکند.
پشتیبانی انلاین مشتریان: با استفاده از chatbots های هوش مصنوعی که یک ابزار خودکار هستند میتوانید مکالمات شنیداری یا نوشتاری خود را هدایت کنید.
چت باتها میتوانند از اصطلاحات استفاده کنند و گاهی شبیه یک انسان رفتار کنند.
به سوالات پاسخ میدهند، سفارشات را پیگیری میکنند و برای حل برخی از مسائل ساده به شما کمک میکنند. این رباتها میتوانند در طول شبانه روز فعال باشند و سریعتر به نیازمشتریان پاسخ دهند.
ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ ( اطلاعات کامل درباره ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در سئو روز بخوانید )
سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر)
Google Search Console
کنسول جستجوی گوگل یکی از ابزارهایی است که استفاده از آن برای صاحبان وب سایت ها ضروری می باشد و می توان به جرات گفت که مدیریت سئوی یک وب سایت بدون داشتن این ابزار غیر ممکن می باشد، این ابزار یک ابزار رایگان است که صاحبان وب سایت ها می توانند به سادگی وب سایت خود را در آن ثبت نمایند.
با استفاده از این ابزار شما می توانید عملکرد و کارایی وب سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید
مشکلات وب سایت خود را بیابید، محتواهایی که می خواهید موتورهای جستجوگر آنها را کراول کنند در آن ثبت کنید
موبایل فرندلی بودن وب سایت خود را ارزیابی نمایید
عبارات جستجویی که کاربران زیادی را برای وب سایت شما جذب نموده اند بیابید و بسیاری آمارها و اطلاعات دیگر که دانستن آن برای صاحبان وب سایت ها ضروری است را در اختیار داشته باشید.
مقالات جامع بسیاری درباره کنسول جستجوی گوگل وجود دارند که شما می توانید با استفاده از آنها چگونگی استفاده از این ابزار را بیاموزید.
SEO SiteCheckup
ابزار SEO SiteCheckup یک ابزار ارزیابی عملکرد و سلامت وب سایت است که می تواند یک برآورد سریع و جزء به جزء از سلامت سئوی وب سایت شما در اختیار شما قرار دهد.
این ابزار میزان موفقیت وب سایت شما در زمینه سئو و یا سلامت سئوی وب سایت شما را به صورت یک امتیاز از ۱ تا ۱۰۰ در اختیار شما قرار می دهد و یک گزارش در قالب یک فایل PDF قابل دانلود از اطلاعات سئوی وب سایت شما مثل کلیدواژه های مفید و پرترافیک، سئو فرندلی بودن تصاویر، کیفیت لینک های برگشتی و … در اختیار شما قرار می دهد.
افزونه Yoast SEO برای وردپرس (Yoast SEO Plugin for WordPress)
Yoast یک افزونه رایگان برای وردپرس می باشد که به کاربران این امکان را می دهد که سئوی وب سایت خود را به سادگی مدیریت نمایند و صفحات وب خود را بهینه سازی نمایند.
شما می توانید از این ابزار برای کاربری های بسیاری همچون تنظیم قالب ها، بهینه سازی توضیحات متا و عناوین، استفاده از کلیدواژه های بهینه، تنظیمات مربوط به لیستینگ شما در گوگل و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار دهید.
Screaming Frog SEO Spider Tool
یکی دیگر از ابزارهایی که می تواند برای آنالیز سئوی یک وب سایت به شما کمک کند Screaming Frog SEO Spider Tool می باشد، این ابزار یک اپلیکیشن دسکتاپ است که بر روی سیستم عامل های مختلف قادر به اجرا می باشد.
این ابزار می تواند یک وب سایت را کراول نماید و در صورت وجود اشتباهات رایج سئو در آن صاحب وب سایت را از وجود آنها مطلع نماید.
برای مثال این ابزار می تواند برای بررسی زمان پاسخ دهی، سلامت لینک ها و عدم وجود لینک های مخدوش شده، محتواهای تکراری و … در وب سایت مورد استفاده قرار بگیرد.
Google’s Mobile Friendly and Speed Tool
ابزار Google’s Mobile Friendly and Speed Tool ابزاری است که می تواند به شما کمک کند که با سایر وب سایت هایی که در زمینه کاری شما فعالیت می نمایند از لحاظ سئو رقابت نمایید.
اگر شما بخواهید در عرصه رقابت با رقبای تجاری خود پیروز شوید، یکی از پارامترهای مهمی که باید به آن توجه داشته باشید باید پیش از هر مورد دیگری به سرعت بارگذاری وب سایت خود و موبایل فرندلی بودن آن توجه نمایید.
با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۶ بیش از نیمی از کاربران اینترنت را کاربران موبایلی تشکیل می دادند و این روند در سال ۲۰۱۷ افزایش نیز داشته است، اگر شما بخواهید ترافیک وب سایت خود را بهبود دهید
باید پیش از هر چیز دیگری به موبایل فرندلی بودن وب سایت خود توجه نمایید تا کاربران موبایلی را جذب کنید علاوه بر این روی کار آمدن الگوریتم Mobilegeddon اهمیت موبایل فرندلی بودن وب سایت ها را افزایش داده است
زیرا روند جریمه شدن وب سایت هایی که برای موبایل بهینه سازی نشده اند توسط این الگوریتم روز به روز در حال افزایش می باشد.
برای صاحبان وب سایت ها تسریع و رایگان کرده است و این ابزار مشکلاتی که در زمینه های نام برده در وب سایت وجود داشته باشد را به صاحبان وب سایت گوشزد می نماید تا بتوانند در اولین فرصت آنها را برطرف نمایند.
استفاده از ابزار گوگل آنالتیکز نیز مانند کنسول جستجوی گوگل برای صاحبان وب سایت ها یک امر ضروری است و بهترین نکته در رابطه با آن این است که این ابزار درست مثل کنسول جستجوی گوگل یک ابزار کاملا رایگان است.
ابزار گوگل آنالتیکز اطلاعات بسیار جامع و مفیدی درباره ترافیک وب سایت، منابع مختلف ترافیک وب سایت، میزان بازدید کاربران از صفحات مختلف، زمان بازدید کاربران و اطلاعات آماری مختلف دیگری از وب سایت را در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می دهد.
برای یادگیری استفاده از این ابزار و چگونگی ثبت وب سایت خود در آن می توانید از مطالب آموزشی متعددی که درباره ی این ابزار در اینترنت وجود دارد استفاده نمایید.
Buzzsumo
Buzzsumo یک ابزار آنالیز آماری محتوای وب سایت است و این ابزار آمار و اطلاعات دقیقی درباره تعداد دفعات اشتراک گذاری مطالب و محتواهای موجود در یک وب سایت در شبکه های اجتماعی در اختیار صاحبان وب سایت قرار می دهد.
با استفاده از این ابزار صاحبان وب سایت ها می توانند مشهور ترین و محبوب ترین محتواهای وب سایت خود را شناسایی نمایند (محتواهایی که بیشترین دفعات اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را دارند) و بررسی کنند که محتواهای وب سایت آنها بیشتر در کدام شبکه های احتماعی اشتراک گذاری می شود.
البته این ابزار امکان آنالیز رقبا را نیز به کاربران می دهد و با استفاده از آن کاربران می توانند وب سایت رقبای خود را بررسی کنند و دریابند که کدام محتواها در وب سایت رقبا بیشترین تعداد اشتراک گذاری را به خود اختصاص داده اند.
Bitly
ابزار Bitly که اغلب افراد آن را به عنوان یک کوتاه کننده لینک می شناسند کاربردهایی نیز در زمینه آنالیز و ارزیابی وب سایت ها دارد.
این ابزار ترافیک لینک ها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می دهد و همچنین ترافیک هر لینک را با جزییات برای کاربران مورد آنالیز قرار می دهد
برای مثال اطلاعاتی درباره تعداد کلیک های شده در هر صفحه
ترافیک ارجاعی از دیگر صفحات یا شبکه های اجتماعی به این صفحه و در صد آنها از ترافیک کلی صفحه
همچنین ترافیک ارجاعی از این صفحه به دیگر صفحات
میزان فعالیت کاربران در یک صفحه در طول زمان و بسیاری اطلاعات این چنینی دیگر را در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می دهد.
Quill Engage
شاید برای شما سخت باشد که آمارها و اطلاعات دریافتی از گوگل آنالتیکز را تک به تک بررسی کنید و معنی تمامی اعداد و آمارهای موجود در صفحات را متوجه شوید
این مساله برای بسیاری از کاربران گوگل آنالتیکز پیش می آید از این رو ابزار Quill Engage برای ایجاد توضیحاتی ساده و به زبان انگلیسی سلیس درباره آماره های ارائه شده توسط گوگل آنالتیکز به کاربران طراحی شده است.
پس اگر شما هم از دیدن اعداد موجود در نتایج گوگل آنالتیکز خسته و سر در گم می شوید می توانید از این ابزار استفاده کنید تا از گزارش های ساده و رایگان آن بهره مند گردید.
ادامه مطلب ...